AI Opener, Artific en AI Ready bundelen de krachten
De Nederlandse bedrijven AI Opener, Artific en AI Ready bundelen de krachten. De partijen werken samen aan het platform AI Opener en willen één veilig en slim AI-platform voor commerciële teams te creëren, gemaakt in Nederland en gebaseerd op Nederlandse waarden.

Uit recent onderzoek blijkt dat 73% van de werknemers al AI gebruikt zonder toestemming. Daarnaast heeft 40% van de organisaties nog geen concrete aanpak of stelt de implementatie van AI uit vanwege angst.“AI is er al – of je er klaar voor bent of niet,” zegt Radboud Langenhorst, co-founder van AI Opener. “Veel bedrijven blijven hangen in mooie plannen of soms apathie, terwijl hun medewerkers al wel dagelijks tools inzetten die niemand monitort. Wij bieden een oplossing die snel werkt, veilig is én gemakkelijk aansluit op bestaande systemen.”
Kant-en-klaar of juist op maat gemaakt
Het platform biedt fullservice AI-ondersteuning en kant-en-klare of juist op-maat-gemaakte AI-oplossingen, ook wel agents genoemd. Dit zijn digitale collega’s die commerciële teams ondersteunen bij bijvoorbeeld contentcreatie, klantcontact, verkoop en rapportages. Geen losse tools meer, maar één veilige, overzichtelijke werkomgeving die gebouwd is voor dagelijks gebruik. Gebouwd met Nederlandse technologie, volledig AVG-proof, en gekoppeld aan systemen zoals CRM en ERP en aangevuld met specifieke domeinkennis van AI Opener.
De infrastructuur wordt geleverd door Artific en draait volledig op Nederlandse servers. Organisaties houden de regie over hun data, maar krijgen wél toegang tot krachtige modellen als ChatGPT of Claude – zonder concessies aan veiligheid of controle.
'AI-collega’s zijn geen gimmick meer'
De bundeling van krachten komt op een moment waarop de impact van AI steeds zichtbaarder wordt. Onlangs demonstreerde techjournalist Alexander Klöpping in een uitzending van Eva Jinek hoe een AI-bureau in 10 minuten een complete campagne ontwikkelt. “Wat eerst futuristisch leek, gebeurt nu. AI-collega’s zijn geen gimmick meer”, zegt Ferran Rohaan, founder van Artific en AI Ready. “Maar de meeste bedrijven hebben nog geen infrastructuur of beleid en durven hun data daarom niet te ontsluiten. Met dit platform laten we zien dat het ook veilig, overzichtelijk en mensgericht kan.”
Nederlandse technologie, Nederlandse waarden
“Bedrijven willen wel versnellen met AI, maar binnen hun eigen kaders en waarden,” zegt Langenhorst. “Technologie made in NL en echte domeinkennis worden daarom steeds belangrijker.”
“Het gat tussen alle AI ontwikkelingen en de trage adoptie door bedrijven is groter dan ooit,” zegt Pablo van den Berg, founder van Trojan Monkeys, medeoprichter van AI AM en investeerder in AI Opener. “Juist daarom is er behoefte aan een betrouwbare Nederlandse partner én één centraal platform voor alle commerciële AI-toepassingen.”