Canalys: 8,5% groei voor tabletmarkt
8,5% meer tablets zijn geleverd in het eerste kwartaal van 2025 dan een jaar eerder. Het ging om 36,8 miljoen exemplaren. De tabletmarkt is in alle regio's gegroeid, met name door een toegenomen vraag vanuit consumenten en het onderwijs.

Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. Groot-China ervoer een piek in de consumentenvraag tijdens het Chinees Nieuwjaar, ondersteund door overheidssubsidies. In de Verenigde Staten leidde onzekerheid over tarieven tot een piek in tabletimporten in januari, voordat deze met dubbele cijfers maand-op-maand instortten in februari nadat de vrijstellingen waren aangekondigd.

Dubbelcijferige groei in China
"De consumentensubsidies van de Chinese overheid, gecombineerd met kortingen voor het Chinees Nieuwjaar, leidden tot een groei met dubbele cijfers in de tabletleveringen in het eerste kwartaal", meldt Himani Mukka, Research Manager bij Canalys (onderdeel van Omdia). "Fabrikanten die promoties afstemden op de subsidieperiodes zagen significante sequentiële stijgingen, waardoor Groot-China de snelstgroeiende grote regio werd. Apple verdedigde zijn marktaandeel, maar binnenlandse merken bedreigen steeds meer hun toppositie. Huawei en Xiaomi benutten hun uitgebreide tabletportfolios en uitgebreide IoT-ecosystemen om een breed consumentenpubliek aan te spreken, terwijl HONOR terrein won met zijn waar-voor-je-geld-aanbiedingen. Deze merken behoorden ook tot de snelstgroeiende fabrikanten in consumentenleveringen in de meeste regio's buiten China."
"De tabletmarkt in de Verenigde Staten presteerde in lijn met seizoensverwachtingen", meldt Kieren Jessop, Research Manager bij Canalys (nu onderdeel van Omdia). "De tariefaankondigingen van de Trump-administratie leidden niet tot significante vraagversnelling, aangezien enkele dagen later veel persoonlijke elektronische producten werden vrijgesteld. In plaats daarvan was de belangrijkste drijvende kracht achter de tabletleveringen in de VS de vraag naar vervanging van tablets uit de pandemieperiode die nu vier tot vijf jaar in hun levenscyclus zitten, verder ondersteund door nieuwe productintroducties. Gedurende 2025 vervangen sommige consumenten deze verouderde apparaten door nieuwere exemplaren. Echter, zelfs als elektronica vrijgesteld blijft van Amerikaanse tarieven, verwachten we dat de gemiddelde levensduur gaat toenemen en tablets een lagere prioriteit krijgen in de uitgaven, aangezien het discretionaire inkomen in andere categorieën onder druk komt te staan. De tabletmarkt gaat een langzamere groei doormaken, maar de vraag naar premiumproducten zal naar verwachting robuust blijven."
Vraag vanuit commerciële markt is beperkt
"Op de commerciële tabletmarkt bleven de leveringen in het eerste kwartaal van 2025 beperkt. Er zijn echter nog steeds mogelijkheden voor commerciële implementaties, met name in het onderwijssegment", aldus Jessop. "Dit zal worden aangedreven door overheidsinitiatieven en grootschalige openbare aanbestedingen gedurende het jaar. Sommige initiatieven zijn voortzetting van eerdere successen, zoals het GIGA-programma van Japan, of initiatieven van staats- en centrale overheden in India. Terwijl de Thaise overheid onlangs significante financiering heeft aangekondigd voor een meerjarig programma. De Amerikaanse markt staat onder druk nadat het Department of Education is uitgekleed, wat toekomstige inkoopbudgetten bedreigt."
Een recente peiling van Canalys (nu onderdeel van Omdia) laat zien dat meer dan 50% van de B2B-kanaalpartners die tablets verkopen dit jaar groeit verwacht ten opzichte van vorig jaar. Tablets krijgen ook steeds meer aandacht als praktisch alternatief voor computers in werkomgevingen. In een aparte peiling gaf meer dan 20% van de respondenten aan plannen te hebben om hun mobiele werknemers uit te rusten met tablets, terwijl bijna 17% tablets identificeerde als een kosteneffectief alternatief voor traditionele pc's voor bepaalde functies. Echter, 30% van de respondenten meldtgeen significante vraag te zien. Dit geeft aan dat de bedrijfsinkoop van tablets vaak als discretionair wordt gezien. Met name wanneer een meerderheid van de werknemers die een tablet willen of nodig hebben, hun eigen persoonlijke apparaat meebrengen.

In het eerste kwartaal van 2025 behoudt Apple zijn leiding in de tabletmarkt, met een groei van 14% jaar-op-jaar en 13,7 miljoen iPads geleverd. Samsung behaalt de tweede plaats met 6,6 miljoen eenheden geleverd, een daling van 5,2%. Xiaomi overtreft Lenovo voor het eerst, gedreven door sterke prestaties in de thuismarkt, met een jaarlijkse groei van 56% en 3,1 miljoen eenheden geleverd, en wint twee procentpunten in marktaandeel vergeleken met het eerste kwartaal van 2024. Lenovo volgt op de vierde plaats, met een groei van 19% en 2,5 miljoen eenheden geleverd. Huawei rondt de top vijf af, met een marktaandeel van 6,5% en 2,4 miljoen eenheden wereldwijd geleverd.
