Twilio en Microsoft slaan handen ineen voor versnelling van Conversational AI-initiatieven
Twilio, een customer engagement platform dat real-time, gepersonaliseerde ervaringen mogelijk maakt voor merken, heeft tijdens Twilio SIGNAL een meerjarige strategische samenwerking met Microsoft aangekondigd. Het doel van deze samenwerking is om de adoptie van conversational AI-oplossingen voor klantinteractie te versnellen. De samenwerking opent deuren voor meer dan 10 miljoen Twilio-ontwikkelaars en duizenden beheerde Microsoft-klanten om de toekomst van conversational AI vorm te geven en draagt bij aan Twilio's visie: ervoor zorgen dat elke digitale interactie tussen bedrijven en consumenten geweldig is.

Conversational AI stelt computersystemen in staat om menselijke gesprekken te begrijpen en erop te reageren op een manier die natuurlijke dialogen nabootst. Het maakt gebruik van Natural Language Processing (NLP) en Machine Learning (ML) om menselijke spraak- en tekstinvoer te analyseren en te interpreteren, en passende antwoorden te geven via AI-gegenereerde spraak of tekst.
Bedrijven die conversational AI-ervaringen voor klantinteractie ontwikkelen, zijn tegen verschillende uitdagingen aangelopen. Denk hierbij aan een gebrek aan precisie door incomplete data, en moeilijkheden bij het opschalen van succesvolle pilotprogramma's vanwege integratieproblemen met verouderde systemen en een gebrek aan robuuste data-infrastructuur. Twilio's expertise en leiderschap op het gebied van communicatie, data en AI, gecombineerd met de veilige, betrouwbare, enterprise-grade en globale infrastructuur van Microsoft Azure AI, helpen op unieke wijze de adoptie van conversational AI binnen ondernemingen te versnellen.
"Elke interactie tussen een bedrijf en zijn klanten is een kans om loyaliteit en vertrouwen op te bouwen, en die interacties zijn drastisch verbeterd door AI," aldus Inbal Shani, Chief Product Officer bij Twilio. "Conversational AI verbetert de klantbetrokkenheid door precisie voor onze klanten en rijke en dynamische ervaringen voor hun consumenten te leveren."
Data en AI combinatie
De twee bedrijven zullen samenwerken aan de ontwikkeling van conversational AI-oplossingen voor klantinteractie, gebouwd op Microsoft Azure AI Foundry en Twilio's uitgebreide customer engagement platform dat communicatie, contextuele data en AI combineert. De focus van de productinnovatie binnen dit strategische partnerschap zal liggen op een breed scala aan conversational AI-diensten, waaronder:
- Mogelijkheden voor het bouwen van multi-channel AI-agents om elke klantinteractie te automatiseren en aanzienlijk te verbeteren;
- AI-agents die live agents in het contactcenter assisteren via verbeterde Twilio Agent Copilot-mogelijkheden; en
- Multi-modale oplossingen voor het verbeteren van digitale interacties tussen bedrijven en klanten.
"Azure AI Foundry stelt klanten in staat om AI, inclusief AI-agents, vol vertrouwen binnen hun organisatie te schalen met onze enterprise-grade technologieën en best practices die helpen risico's te beheersen, nauwkeurigheid te verbeteren, privacy te beschermen, transparantie te versterken en compliance te vereenvoudigen," aldus Asha Sharma, Corporate Vice President, Azure AI Platform bij Microsoft. "Klanten zullen een sterke bedrijfswaarde zien in de combinatie van Azure AI Foundry en Twilio's communicatie- en datamogelijkheden – de cruciale laatste schakel tussen bedrijven en klanten."
Conversational AI bij Twilio
Twilio's Conversational AI-oplossingen bieden model flexibiliteit, gestroomlijnde opties voor bedrijven om mogelijkheden in hun eigen tempo uit te breiden, en native integraties met de toonaangevende Communications Platform as a Service (CPaaS) en Customer Data Platform (CDP) om efficiëntere en meer engaging klantinteracties te stimuleren.
Naast de strategische samenwerking met Microsoft kondigde Twilio vandaag tijdens Twilio SIGNAL tal van verbeteringen en innovaties op het gebied van conversational AI aan voor bedrijven die conversational AI-oplossingen voor klantenservice en sales onderzoeken.
Opmerkelijke innovaties zijn:
- ConversationRelay (Algemene Beschikbaarheid): Een conversational AI-mogelijkheid waarmee ontwikkelaars robuuste natuurlijke spraak AI-agents kunnen creëren met behulp van hun keuze aan LLM. Twilio integreert naadloos real-time streaming, de nieuwste spraakherkenningstechnologie, interruptieafhandeling en expressieve, mensachtige stemmen, waardoor ontwikkelaars geavanceerde agent-applicaties sneller en met minder overhead kunnen creëren.
- Conversational Intelligence (Algemene Beschikbaarheid voor Voice en Private Beta voor Messaging): Een uitbreiding van Twilio's Voice Intelligence, Conversational Intelligence analyseert spraakoproepen en tekstgebaseerde gesprekken, converteert deze naar gestructureerde data en inzichten die de klantervaringen en operationele efficiëntie op schaal verbeteren.
Innovatie op Twilio SIGNAL San Francisco 2025
Twilio SIGNAL, dat plaatsvindt op 14 en 15 mei in San Francisco, brengt ontwikkelaars, bedrijfsleiders, innovators en bouwers van allerlei pluimage van toonaangevende bedrijven samen voor twee dagen vol netwerken en praktische workshops over diverse onderwerpen op het gebied van klantinteractie.
Onder de sprekers van dit jaar bevinden zich executives van toonaangevende merken zoals Clear, Best Buy, Rocket, Vineyard Vines en meer. Tijdens de conferentie zal ook een vooraf opgenomen, virtueel gesprek plaatsvinden tussen Twilio Chief Executive Officer Khozema Shipchandler en Microsoft Chairman en Chief Executive Officer Satya Nadella.
De keynotes van Twilio SIGNAL zullen na het evenement on-demand beschikbaar zijn via signal.twilio.com.
Daarnaast zal Twilio conversational AI-oplossingen die op Microsoft Azure AI Foundry draaien presenteren en demonstreren tijdens de Microsoft Build Conference in Seattle, van 19 tot 22 mei.