AvePoint wil MSP’s helpen met hun hoofdpijndossiers
AvePoint had niet de zonnigste dag uitgekozen voor haar MSP-event OnPoint, bij strandtent Barbarossa in Scheveningen. Maar precies op het moment dat de presentaties begonnen, brak de zon door. Toepasselijk, want de zon schijnt ook voor de specialist in data security, governance en resilience. MSP’s spelen een belangrijke rol in de huidige groei én bij de toekomstplannen, zo werd duidelijk.

OnPoint is het MSP-event van AvePoint, dat al een aantal jaar op meerdere plekken in de wereld wordt gehouden. In Nederland was er dit jaar voor het eerst ook een zomervariant. Begin volgend jaar volgt er een winterse editie, met dan ook een awarduitreiking. Nu werden er vooral updates gegeven: over de trends die AvePoint ziet, over vernieuwingen binnen het Elements-platform en over de overname van het Nederlandse bedrijf Ydentic. De rode draad was duidelijk: partners zijn cruciaal voor AvePoint en ze worden alleen nog maar belangrijker.
Potentie van AI benutten
De dag werd afgetrapt door Hylke van der Velde (Channel Director Northern Europe) en Tamim Karimi (VP Sales en EMEA Head of MSP Business). Karimi schetste de vijf grootste trends die AvePoint ziet: de groei van de hoeveelheid data, de behoefte om te automatiseren, ransomware-aanvallen, meer vraag naar cloud en steeds meer wet- en regelgeving. Hij benoemde uiteraard ook de ontwikkelingen rond AI, met vooral veel uitdagingen in het omgaan met agentic AI, wat volgens hem het belang van goede data governance versterkt. Daarna sprak hij over de kracht van Elements, AvePoints platform voor MSP’s. “Daarmee kunnen MSP’s hun klanten het vertrouwen geven om veilig met AI om te gaan en de potentie daarvan volledig te benutten.”
Technologie-expert Jarno Duursma, die al over kunstmatige intelligentie schreef toen het voor bijna iedereen nog als science fiction aanvoelde, gaf daarna een presentatie over de ontwikkelingen op dat vlak. Hij had zijn verhaal onderverdeeld in elf belangrijke trends, en gaf zowel praktisch toepasbare tips – zoals handige bekende en minder bekende AI-tools - als blikken in de toekomst, soms hoopgevend, soms gezond kritisch.

Data classificatie en data governance
Dat er bij AvePoint zelf ook veel gebeurt, bleek duidelijk uit het verhaal van Jorn Wittendorp. Hij is voormalig MSP, maar vooral de oprichter van het Nederlandse SaaS-bedrijf Ydentic. Dat werd begin dit jaar overgenomen door AvePoint. Nu is Wittendorp de CTO van het Elements-platform. Hij gaf een overzicht van wat partners vanaf half juni op dat platform kunnen verwachten. Zo kunnen licentiekosten dan worden geanalyseerd en geoptimaliseerd, komen er koppelingen met de marketplaces van een aantal Nederlandse distributeurs en is er veel meer mogelijk qua storage-optimalisatie. Hij benadrukte de kracht van het platform op het gebied van data classificatie en data governance. Ook liet hij weten dat er later dit jaar veel nieuwe technologie van ‘zijn’ Ydentic - specialist in gecentraliseerd multi-tenant beheer - in Elements wordt verwerkt. Hij sloot af met een boodschap voor de MSP’s in de zaal. “We kunnen jullie helpen om projecten nog beter uit te voeren en de kansen te pakken die er zijn. Laat je verrassen door wat Elements biedt.”
MSP’s veranderen
Tijdens de dag werd goed duidelijk hoe AvePoint steeds meer, maar vooral ook op een ander niveau met partners samenwerkt. Philip van Gendt (Manager Partner Development in Nederland en België) benoemde dat treffend, helemaal aan het einde van het event. “We lossen de uitdagingen van MSP’s op. In het verleden ging dat vaak niet om de echte hoofdpijndossiers. Nu wel.”
Hylke van der Velde ging na afloop, toen de afsluitende borrel al volop bezig was, wat dieper in op de wisselwerking tussen AvePoint en MSP’s. “Ik zie de MSP’s heel erg veranderen. Ze hebben twee grote uitdagingen. Ten eerste moet alles efficiënter. Ten tweede wordt de wereld steeds complexer, met onder andere AI en datagroei. Organisaties verwachten veel van hun MSP. Wij willen er alles aan doen om die MSP’s daarbij te helpen. We willen het makkelijker voor ze maken om meerdere klanten te kunnen bedienen, door ze een zo goed mogelijk inzicht te geven in wat er bij hun klanten speelt. Tegelijkertijd helpen we met alles wat met de huidige complexiteit van data te maken heeft, met gegevens die extra beschermd moeten worden, plus alle wetgeving eromheen.”

Korte en lange termijn
Van der Velde legt uit waar de toegevoegde waarde van AvePoint vooral zit. “Microsoft heeft de oplossing Purview, voor gegevensbeveiliging en governance. Maar dat is vooral een oplossing voor de lange termijn. Het helpt je niet met de problemen die je vandaag de dag al hebt met bijvoorbeeld AI. Als jij een document met gevoelige data per ongeluk deelt met de rest van je organisatie, dan kunnen we daar met AvePoint meteen iets aan doen. Daarom zijn we zo populair in de markt. We kunnen direct inspelen op iets dat mis gaat, maar we sorteren ook voor op de uitdagingen die op de lange termijn spelen.”
“Onze kracht is dat we data heel goed begrijpen”, vervolgt hij. “Dat zit in allerlei hoeken en gaten van de organisatie. Met het draaien van één export kun je nooit alle problemen vinden. Wij maken gebruik van kruisbestuiving, met verschillende soorten data. Aan de hand daarvan kun je goede keuzes maken.”
Hij was zeer in zijn nopjes met hoe het event verliep. “De opkomst is heel goed en de sfeer lekker ontspannen. Er is een mooie mix van MSP’s aanwezig, mede dankzij de partners die van Ydentic afkomstig zijn. Dat is mooi, want we kunnen veel van elkaar leren. Ja, dit is een geslaagde dag.”