Peter Reyneveld - 04 juli 2025

Interview met Lee Elliott (HP): ‘WXP vormt de spil in onze visie op hybride werken en strategische IT’

HP helpt organisaties wereldwijd met het vormgeven van de Future of Work. Volgens Lee Elliott, Senior Director Services bij HP, staat de gebruiker daarbij centraal, waar hij of zij ook werkt. Tijdens een presentatie aan channel partners benadrukte Elliot hoe HP’s Workforce Experience Platform (WXP) die visie concreet maakt. In dit interview gaat hij dieper in op de strategische rol van IT, de samenwerking met partners en het belang van WXP.

Interview met Lee Elliott (HP): ‘WXP vormt de spil in onze visie op hybride werken en strategische IT’ image

‘We willen alle digitale frictie wegnemen’

"Onze strategie richt zich op het creëren van een consistente ervaring, ongeacht waar iemand werkt of welke rol hij of zij heeft,” legt Lee Elliott uit. “Of dat nu thuis is, op kantoor of in een koffiezaak. Wat telt is dat medewerkers zonder onderbrekingen productief kunnen zijn. Daarom bouwen we aan een portfolio dat alle digitale frictie wegneemt.”

Daarbij gaat het niet alleen om de hardware, maar juist ook om de software en services die samenwerken met die hardware. “Als je als remote medewerker vastloopt doordat je device crasht, wil je niet een halve werkdag verliezen. Je PC is tegenwoordig niet alleen je werkstation, maar ook je communicatiemiddel. Daarom moet alles, van uptime tot support, gewoon werken.”

Van hardwarebedrijf naar softwaregedreven aanpak

"We blijven een hardwarebedrijf in de kern, maar bouwen actief aan een services- en softwarepropositie die onze hardware versterkt. Zo bouwen we aan een servicesbusiness die niet volledig afhankelijk is van hardwareverkoop. Dat is belangrijk voor ons én voor onze partners.”

WXP speelt hierin een centrale rol. Het platform is de opvolger van Proactive Insights en biedt diepgaande inzichten in de gebruikerservaring én de IT-omgeving. WXP is méér dan een monitoringsplatform; het maakt gebruik van AI-gedreven inzichten om IT-teams te helpen anticiperen op mogelijke problemen. “We kunnen met WXP bijvoorbeeld voorspellen wanneer een harde schijf of batterij gaat falen, of signaleren wanneer een gebruiker structureel last heeft van storingen. Zo kun je als IT-team proactief ingrijpen in plaats van achteraf reageren.” Deze aanpak voorkomt onnodige stilstand en verhoogt de continuïteit van hybride werkplekken, en verbetert de algemene werknemerstevredenheid binnen organisaties, zonder dat medewerkers afhankelijk zijn van reactieve supportmodellen.

Partner-first strategie: schaal door samenwerking

De schaalbaarheid van WXP zit volgens Elliott niet in directe verkoop aan klanten, maar in samenwerking met partners. “We hebben grofweg drie routes naar de markt: rechtstreeks naar de klant, via partners die het platform inzetten in hun eigen IT-organisatie of, en dat is de schaalbare route, via MSP’s die diensten leveren aan grote klantportfolio’s. Denk aan partijen die honderden duizenden eindgebruikers bedienen. Daar willen we het platform van keuze voor zijn.”

Ook kleinere partners kunnen rekenen op ondersteuning. “Voor hen bieden we via ons Managed Device Services (MDS)-aanbod ondersteuning en helpdesk op afstand. Alles draait om het bieden van een complete dienst, afgestemd op de behoeften van onze partners én hun klanten.”

WXP als spil in OneHP-strategie

De strategische rol van WXP reikt verder dan het operationele. “Het is een fundament onder onze bredere OneHP-strategie,” zegt Elliott. “WXP verbindt print, PC en samenwerking in één platform en biedt inzichten over alle onderdelen. Het is daarmee ook een brug tussen onze verschillende divisies. En het stelt partners en klanten in staat om beter te sturen op werkplekervaring en productiviteit.”

DEX als strategisch agendapunt voor de CIO

Digital Employee Experience (DEX) is voor HP geen modewoord, maar een strategische pijler. WXP levert niet alleen technische performance-indicatoren, maar biedt ook concrete aanknopingspunten voor HR-beleid. Door inzicht te geven in digitale knelpunten en gebruikerservaringen, helpt het platform organisaties om negatieve werkbeleving vroegtijdig te signaleren. Dit maakt het mogelijk om gerichter in te grijpen op factoren die invloed hebben op retentie, motivatie en innovatie. De data uit WXP vormt zo een brug tussen IT, HR en strategisch personeelsbeleid. Een van de sterkere functies van WXP is het verzamelen van gebruikersfeedback via geïntegreerde surveys. In combinatie met technische data ontstaat een totaalbeeld van de Digital Employee Experience (DEX). Dit stelt organisaties in staat om niet alleen naar systeemprestaties te kijken, maar ook naar hoe medewerkers die systemen daadwerkelijk ervaren. “Organisaties beseffen steeds meer dat medewerkersbeleving rechtstreeks invloed heeft op retentie, productiviteit en innovatie,” zegt Elliott. “IT-leiders krijgen daarmee een belangrijkere rol in het realiseren van een moderne werkplek. WXP geeft hen daarvoor de tools: van inzicht in prestaties en storingen tot mogelijkheden om processen te optimaliseren. DEX wordt daarmee niet alleen een HR-thema, maar een strategisch agendapunt voor iedere CIO.”

ESET 30/6/2025 t/m 7/7/2025 BW MSP Show 18/06/2025 t/m 31/07/2025 BN + BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 4

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!