Redactie - 14 juli 2025

Miljoenen auto's kwetsbaar voor Bluetooth-kwetsbaarheid

Een combinatie van kwetsbaarheden in een specifieke Bluetooth stack maakt het mogelijk om code uit te voeren bij wagens van vier grote autofabrikanten. Dat maakt wagens in specifieke gevallen vatbaar voor onder meer gps-tracering.

Miljoenen auto's kwetsbaar voor Bluetooth-kwetsbaarheid image

Het gaat om vier kwetsbaarheden in de OpenSynergy BlueSDK Bluetooth stack. Die wordt specifiek gebruikt in de autosector. Het probleem werd ontdekt door het Hongaarse beveiligingsbedrijf PCA Cyber Security en krijgt de naam PerfektBlue mee. Onder meer voertuigen van Mercedes-Benz, Volkswagen en Skoda zijn vatbaar. Ook bij een vierde, niet nader genoemde, autofabrikant zou PerfektBlue kunnen zorgen voor een hack van het voertuig.

Aan auto koppelen

De vier kwetsbaarheden (CVE-2024-45434, CVE-2024-45431, CVE-2024-45433 en CVE-2024-45432) kunnen worden gekoppeld tot één aanval op de auto. Om dat te doen moet de dader wel binnen Bluetooth-bereik zijn van het voertuig (meestal binnen de tien meter) en moet die ook gekoppeld zijn aan het infotainmentsysteem. In praktijk wil dat zeggen dat je in de auto die koppeling moet bevestigen, vergelijkbaar met hoe je je eigen telefoon met je wagen koppelt.

Indien dat lukt, kan de dader van op (beperkte) afstand code uitvoeren op het systeem. Zo is het mogelijk om gps-coördinaten van eerdere bestemmingen te traceren, audio op te nemen en de contactenlijst te bekijken. De onderzoekers sluiten niet uit dat er van daaruit ook naar andere systemen, zoals de motorbediening, kan worden gesprongen. Maar dat hangt sterk af van hoe de voertuigen zijn ontworpen en in welke mate het infotainmentsysteem is afgesloten van andere onderdelen. Een dergelijke hack werd nog niet aangetoond.

Meer dan een jaar geleden ontdekt

De ontdekking van PerfektBlue dateert van meer dan een jaar geleden, maar werd pas afgelopen week publiek bekendgemaakt. PCA Cyber Security nam in mei vorig jaar contact op met OpenSynergy, tegen september waren er patches beschikbaar.

PCA benadrukt zelf dat OpenSynergy het probleem snel heeft erkend en aangepakt. Maar in tegenstelling tot smartphones, computers of andere permanent geconnecteerde toestellen, is de toeleveringsketen in de automobielsector een stuk langer en complexer, waardoor het lang duurde voor alle betrokkenen de patch ontvingen.

Vierde fabrikant blijkt ook kwetsbaar

Zo dook er eind juni nog een vierde fabrikant op die nog niet op de hoogte was van het probleem, om die reden wordt de naam ervan niet genoemd. De onderzoekers sluiten niet uit dat nog meer automerken, maar ook spelers buiten de autosector, kwetsbaar zijn voor het probleem.

Het is wel nog onduidelijk in welke mate de getroffen voertuigen al gepatcht zijn. Een voertuig dat geen online updates krijgt, krijgt updates voor nieuwe firmware doorgaans bij een onderhoudsbeurt bij de garage, maar dat gebeurt in het beste geval slechts jaarlijks. Het probleem is dus bekend en aangepakt, maar mogelijk nog niet overal verholpen.

In samenwerking met Data News

MSP Show 18/06/2025 t/m 31/07/2025 BN + BW Omada 10/07/2025 t/m 17/07/2025 BN + BW
MSP Show 18/06/2025 t/m 31/07/2025 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!