Redactie - 25 juli 2025

Consumentenbond niet blij met deurverkoop praktijken telecom- en energiebedrijven

Grote telecom- en energiebedrijven weigeren massaal te stoppen met deur-aan-deurverkoop, ondanks jarenlange klachten over agressieve en misleidende praktijken.

Consumentenbond niet blij met deurverkoop praktijken telecom- en energiebedrijven image

De Consumentenbond riep begin juli onder meer KPN, VodafoneZiggo, Odido, Delta Fiber, Essent en Vattenfall op om deze verkoopmethode te staken, maar de meeste bedrijven houden vast aan het idee dat strenger toezicht volstaat. Alleen Delta Fiber overweegt een koerswijziging.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat deurverkopers van zogeheten fieldmarketingbureaus massaal gedragsregels overtreden. Door undercover te gaan en met oud-medewerkers te spreken, werd duidelijk dat verkopers 'Nee-stickers' negeren, doordrammen en met leugens proberen binnen te komen of consumenten over te halen. Eerdere acties van de Consumentenbond, zoals het introduceren van een 'Bel-niet-aan-register' in 2012, hebben weinig verandering gebracht.

De Consumentenbond ontvangt al jaren klachten en pleit voor een totaalverbod, hoewel Europese regels dit momenteel bemoeilijken. Een recente enquête onder 7.500 panelleden toonde aan dat 92% van de consumenten zich stoort aan deurverkopers, en 71% het contact als intimiderend ervaart. De bedrijven blijven echter vasthouden aan een verkoopmethode die op grote schaal irritatie en wantrouwen oproept bij consumenten.

MSP Show 18/06/2025 t/m 31/07/2025 BN + BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 3

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!