Sogeti leidt 35 IT-professionals op voor VeriSM

Sogeti maakt bekend begin dit jaar de eerste 35 IT-professionals heeft opgeleid voor VeriSM. Deze nieuwe service management aanpak werd eind vorig jaar gelanceerd en is gericht op het digitale tijdperk.
ITIL, CobIT, BISL en Lean waren de afgelopen decennia de populaire managementmethodes. Nu digitalisering steeds meer het dagelijks leven bepaalt, komen werkwijzen zoals Agile, DevOps en SIAM op. De wereldwijd gelanceerde VeriSM-benadering helpt organisaties de juiste keuze te maken uit alle methodieken, in eerste instantie afgestemd op de klant, het type organisatie en de digitale transformatie die zij doormaken.
Hoe kunnen methodieken het best worden ingezet?
VeriSM is meer een benadering dan een methodiek, waarbij governance aspecten en service management principes worden vastgesteld voor het leveren van een bepaald product of dienst. Dat kan alles zijn, van het leveren van levensmiddelen, advies of een jaarlijkse controle op bedrijfsresultaten tot een betaalapp. Deze nieuwste service management aanpak geeft een handvat hoe bestaande methodieken het beste in te zetten, samengesteld uit zowel technologische onderdelen (bijvoorbeeld de cloud, IoT, Machine Learning of blockchain) als bedrijfscomponenten.
“Omdat de inzet van IT onderdeel is van de gehele digitale transformatie van een organisatie, is het voor Sogetisten belangrijk dat ze niet alleen kennis hebben van IT-specifieke managementmethodes zoals DevOps en de inzet van Agile voor de ontwikkeling van kortcyclische digitale producten. Met de expertise van deze nieuwe service management benadering van VeriSM kunnen we klanten nog beter adviseren bij het maken van de juiste keuze voor de aanpak die bij het desbetreffende bedrijf of overheidsinstantie past. VeriSM is nog heel nieuw dus de tijd zal het leren of deze benadering al dan niet massaal wordt ingezet”, vertelt Jan Bouman, VeriSM pionier en Business Analyst Lead bij Sogeti.