Microsoft verhelpt inlog- en synchronisatieproblemen Exchange Online
Een probleem met Exchange Online dat gebruikers al bijna een week plaagde is verholpen. Mobiele gebruikers van Outlook die Hybrid Modern Authentication (HMA) gebruiken hadden hierdoor problemen met het verkrijgen van toegang tot en synchroniseren van hun e-mail.

HMA is een functionaliteit van Microsoft Exchange Server die gebruikers in staat stelt on-premises mailboxen te gebruiken via authenticatietokens die in de cloud zijn opgeslagen. Het probleem speelde sinds 17 augustus. Sommige gebruikers meldden dat door de storing hun mailbox crashte. Andere gebruikers meldden juist geen toegang te kunnen krijgen tot mailboxen en agenda door de storing.
Synchronisatieproces in quarantaine geplaatst
Microsoft erkent de problemen in het Microsoft 365 Admin Center. Het techbedrijf legt in een toelichting uit dat de problemen zijn veroorzaakt door een recente update, die de efficiëntie bij het synchroniseren van mail moest verbeteren. Microsoft meldt dat hierbij een nieuwe voorwaarde is geïntroduceerd, die ertoe leidde dat onder bepaalde omstandigheden het synchroniseren van e-mail in quarantaine werd geplaatst. Dit zorgde ervoor dat de synchronisatie voor een periode van 12 uur werd stilgelegd.
De problemen zijn inmiddels opgelost.