EU vaart nieuwe koers: Google hoeft advertentietak mogelijk niet af te stoten
De kans dat Googles moederbedrijf Alphabet zijn advertentiediensten moet afstoten vanwege de EU, lijkt een stuk kleiner geworden. Volgens persagentschap Reuters wil de Europese Commissie een andere koers gaan varen, waarbij het de techreus slechts een ‘geringe antitrustboete’ oplegt.

Volgens de bronnen waarop Reuters zich baseert, kan Google zich in de komende weken aan een geringe boete verwachten voor vermeende concurrentiebeperkende praktijken in zijn ‘adtech’-activiteiten. Die aanpak van de EU zou een opvallende verschuiving markeren, waarbij de nieuwe Eurocommissaris voor Mededinging Teresa Ribera afstapt van de vaak afschrikwekkende straffen die haar voorganger Margrethe Vestager techreuzen pleegde op te leggen.
Focus op stoppen, niet op bestraffen
Reuters’ bronnen stellen dat Ribera zich wil gaan richten op het overtuigen van bedrijven om concurrentiebeperkende praktijken te stoppen in plaats van ze te bestraffen. De verwachte boete zal daarom waarschijnlijk van een heel andere grootteorde zijn dan de recordboete van 4,3 miljard euro die de EU in 2018 aan Google oplegde, voor het gebruik van zijn Android-besturingssysteem om rivalen de kop in te drukken.
Google kreeg in 2017 ook een hoge boete van 2,42 miljard euro voor het gebruik van zijn eigen prijsvergelijkingsdienst (die een oneerlijk voordeel opleverde ten opzichte van kleinere Europese spelers), en een boete van 1,49 miljard euro in 2019 voor misbruik van de dominante positie van zijn AdSense-advertentieplatform.
De nieuwe aanpak van de Europese Commissie volgt op een vier jaar durend onderzoek dat werd gestart naar aanleiding van een klacht van de Europese Uitgeversraad. Die leidde in 2023 tot de beschuldigingen dat Google zijn eigen advertentiediensten zou bevoordelen ten opzichte van de concurrentie.
In samenwerking met Data News