Consumentenbond: 'AI-antwoorden van Google rammelen vaak'
De Consumentenbond waarschuwt Nederlandse consumenten om niet blind te vertrouwen op de zogenaamde 'AI-overzichten' die Google sinds kort prominent bovenaan zoekresultaten toont. Uit onderzoek van de organisatie blijkt dat deze kant-en-klare antwoorden regelmatig onjuist, te commercieel of achterhaald zijn.

Een belangrijk kritiekpunt van de Consumentenbond is dat het niet mogelijk is om de AI-functie permanent uit te schakelen. De bond roept Google daarom op om zowel de kwaliteit van de antwoorden als de gebruiksvrijheid te verbeteren.s
De Consumentenbond legde Google honderd complexe vragen voor over consumentenrecht, gezondheid, voeding en duurzaamheid. De zoekmachine genereerde in 70 gevallen een AI-antwoord, waarvan er twintig rammelden.
Woordvoerder Babs van der Staak licht toe: "Twintig daarvan waren te commercieel, te stellig, te ongenuanceerd of achterhaald." Zo gaf Google advies over het boeken van een duurzame cruise, terwijl cruises juist zeer vervuilend zijn. Ook werd een verouderd stappenplan voor Skypen met Amerika verstrekt, terwijl Skype al enige tijd uit de lucht is.
Geen 'Uit'-knop en hoger 3nergieverbruik
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, bekritiseert het gebrek aan keuzevrijheid: "De Google AI-functie is standaard ingeschakeld en niet uit te zetten. Dat vinden wij kwalijk, zeker als de antwoorden niet kloppen."
Daarbij wijst de bond op het potentieel hogere energieverbruik van de AI-zoekopdrachten vergeleken met klassieke zoekacties, hoewel Google dit nuanceert. De huidige zoekmachine gebruikt immers een combinatie van beide technologieën.
Concurrentie en DMA
De Consumentenbond maakt zich ook zorgen over oneerlijke concurrentie. De AI-overzichten worden vaak boven de organische zoekresultaten geplaatst. Hiermee trekt Google zijn eigen functie voor ten opzichte van andere zoekresultaten.
Dit is volgens de Consumentenbond mogelijk in strijd met de Digital Markets Act (DMA), de Europese wetgeving die moet zorgen voor eerlijke concurrentie op digitale markten. De bond heeft deze kwestie aangekaart bij BEUC, de koepel van Europese consumentenorganisaties, en dringt er bij Google op aan het AI-overzicht optioneel te maken.