Oracle lanceert slimme AI-agents voor betere klantbeleving
Oracle heeft een belangrijke stap gezet in de transformatie van klantcontact door de introductie van rolgebaseerde AI-agents binnen Oracle Fusion Cloud Applications. Deze nieuwe generatie van kunstmatige intelligentie is specifiek ontworpen om experts op het gebied van Customer Experience (CX) te ondersteunen bij het identificeren van omzetkansen, het verhogen van de operationele efficiëntie en het opbouwen van duurzame klantrelaties.

De AI-agents, die draaien op Oracle Cloud Infrastructure en native zijn geïntegreerd in de Fusion Applications, automatiseren complexe processen en analyseren data slim om organisaties in staat te stellen klantinteracties proactief te optimaliseren. Volgens Oracle luiden de agents een nieuw tijdperk in waarin klantcontact van reactief en handmatig naar strategisch en proactief verschuift.
“AI-agents transformeren klantcontacten van reactieve, handmatige en omslachtige processen naar strategische, proactieve interacties,” aldus Chris Leone, Executive Vice President van Applications Development bij Oracle. “Met de nieuwe AI-agents kunnen CX-experts gepersonaliseerde ondersteuning bieden, klantloyaliteit versterken en nieuwe omzetkansen benutten.”
De nieuwe tools zijn onderverdeeld per bedrijfsfunctie – Marketing, Verkoop en Service – en bieden gespecialiseerde ondersteuning:
Marketing en verkoop: kansen en deals versnellen
Binnen de marketingafdeling helpen agents zoals de Account Product Fit Agent marketeers om prioriteit te geven aan de klanten die het meest geneigd zijn tot een aankoop, door middel van voorspellende scores en data-analyse. De Buying Group Definition Agent maakt effectievere personalisatie mogelijk door specifieke rollen binnen de aankoopgroep te identificeren.
Voor de verkoopafdeling stroomlijnen diverse agents het dealproces. De Deal Advisor Agent biedt automatisch deskundig advies en productinformatie om deals sneller te sluiten, terwijl de Quote Summaries Agent en Lead Advisor Agent snelle, bruikbare samenvattingen genereren van offertes en leads, compleet met aanbevolen vervolgacties. De Product Recommendations Agent identificeert op slimme wijze cross-sell- en upsell-kansen.
Service: snelle oplossing en hoge productiviteit
Op het gebied van klantenservice ligt de focus op het verkorten van de oplostijd en het verhogen van de productiviteit. De Triage Agent analyseert inkomende serviceverzoeken en prioriteert tickets door de ernst en het klantprobleem te begrijpen. De Service Request Creation Agent zet chatgesprekken en e-mails automatisch om in bruikbare serviceverzoeken.
Om escalaties te voorkomen, analyseert de Escalation Prediction Agent het klantsentiment en voorspelt welke verzoeken een hoog risico lopen op escalatie. Zelfs buitendienstorganisaties profiteren, met de Work Order Agent die automatisch conceptwerkorders genereert om snellere first-visit oplossingen mogelijk te maken.
Met de AI-agents, die zonder extra kosten beschikbaar zijn, zet Oracle een duidelijke stap om de operationele complexiteit binnen CX te verminderen en organisaties te helpen hoogwaardige ervaringen op schaal te leveren.