Witold Kepinski - 04 november 2025

Cisco IQ AI-interface moet zorgen voor simpeler IT-beheer

Cisco heeft op de Partner Summit de lancering aangekondigd van Cisco IQ, een AI-gedreven digitale interface. Dit uniforme platform brengt realtime inzichten, on-demand assessments, troubleshooting, gepersonaliseerd leren, automatisering en services samen in één krachtige ervaring. Cisco IQ is ontworpen om de druk op IT-teams te verlichten, de time-to-value van technologie-investeringen te versnellen en de algehele veerkracht van de IT-infrastructuur te vergroten.

Cisco IQ AI-interface moet zorgen voor simpeler IT-beheer image

In het huidige AI-tijdperk, waarin de technologische complexiteit de operationele wendbaarheid kan belemmeren, wil Cisco IQ klanten helpen bij het plannen, implementeren, beheren, beveiligen en optimaliseren van hun technologie-investeringen met ongekende snelheid en eenvoud.

Agentic AI

De kern van Cisco IQ wordt gevormd door een speciaal ontworpen 'agentic-AI'-fundament. Dit betekent dat AI-agenten zich voortdurend aanpassen aan de unieke operationele omgeving van elke klant. Hierdoor kunnen zij gepersonaliseerde, contextuele inzichten, aanbevelingen en acties leveren.

Liz Centoni, Executive Vice President en Chief Customer Experience Officer bij Cisco, benadrukt de transformerende rol van het platform: "Cisco IQ is onze stoutmoedigste stap tot nu toe in het herdefiniëren van de manier waarop klanten interacteren met Cisco – van planning en ontwerp tot optimalisatie en transformatie. Met AI in de kern reageert Cisco IQ niet alleen. Het anticipeert intelligent, personaliseert en transformeert de manier waarop u technologie beoordeelt, implementeert en beheert."

Helderheid

Huidige IT-teams staanhttps://www.dutchitchannel.nl/admin/entries/articles/716881?site=default&draftId=49613&fresh=1# onder zware druk door gefragmenteerde zichtbaarheid en onsamenhangende automatisering. Dit leidt tot kostbare onderbrekingen, beveiligingslekken en vertraagde implementaties. Cisco IQ helpt deze realiteit aan te pakken door services en support te transformeren van reactieve fixes naar strategische, voorspellende en proactieve ondersteuning.

Dit vermindert operationele frictie en cognitieve belasting, en maakt vroegtijdige interventie mogelijk. Hierdoor kunnen IT-teams middelen vrijmaken voor innovatie en bedrijfstransformatie, aldus Cosco.

Kernfunctionaliteiten van Cisco IQ

Cisco IQ ontsluit een nieuw niveau van eenvoud, veerkracht en time-to-value, met de nadruk op beveiliging en transparantie door de AI-architectuur van Cisco. De belangrijkste functies helpen IT-teams om:

  • Problemen te anticiperen en te voorkomen: Met on-demand assessments over onder meer beveiligingsadviezen, configuraties, compliance, en quantum readiness.
  • Operaties te vereenvoudigen: Door dynamische, realtime zichtbaarheid van de gehele inventaris te bieden, inclusief planning voor last day of support en levenscyclusbeheer.
  • Oplossing te versnellen: Met AI-ondersteunde troubleshooting en gestroomlijnd case management.
  • Hyper-gepersonaliseerde ondersteuning te ontvangen: De AI past zich aan de unieke omgeving van elke klant aan.
  • Flexibele implementatie te garanderen: Er zijn flexibele implementatieopties – SaaS, on-prem tethered of on-prem air-gapped – en de mogelijkheid om Cisco IQ via beveiligde API-integratie in bestaande systemen op te nemen.

Partner-empowerment

Partners zijn cruciaal in Cisco's wereldwijde servicelevering. Cisco IQ is zo ontworpen dat het partners in staat stelt de behoeften van hun klanten te adresseren over verschillende implementatiemodi en gedurende de gehele technologische levenscyclus.

Cisco IQ wordt algemeen verwacht beschikbaar te zijn in de tweede helft van het fiscale jaar 2026.

Hammer Distribution BW Schneider Electric BW + BN
Gartner BN tm 12-11-2025 - 3

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!