Witold Kepinski - 17 december 2025

AI wordt vaste waarde in het dagelijks leven van de consument

Kunstmatige intelligentie (AI) is de fase van een leuke noviteit definitief ontgroeid. Voor een grote groep consumenten is AI veranderd in een dagelijkse partner die invloed heeft op hoe ze werken, winkelen en zelfs emotionele steun zoeken. Dat blijkt uit het nieuwe rapport 'From hype to habit: How consumers are embracing AI' van het Capgemini Research Institute.

AI wordt vaste waarde in het dagelijks leven van de consument image

Voor het onderzoek ondervraagde Capgemini 10.000 consumenten in 13 landen. De resultaten laten een duidelijke verschuiving zien: waar AI vorig jaar nog vaak met argusogen werd bekeken, is het gebruik ervan in 2025 bijna verdubbeld.

AI als nieuwe huisgenoot

De cijfers liegen er niet om: een derde van de consumenten brengt inmiddels meer dan een uur per dag door met AI-tools. Meer dan de helft van de respondenten ziet AI niet langer als een simpel programma, maar als een serieuze bron van informatie en zelfs als een "collega" of samenwerkingspartner.

Hoewel de adoptie over alle leeftijdscategorieën heen versnelt, blijft Generatie Z de kar trekken. Maar liefst 70% van hen verkent actief nieuwe AI-toepassingen. Opvallend is dat ook oudere generaties, zoals de babyboomers, de weg naar AI hebben gevonden; zij gebruiken generatieve AI-platforms opvallend vaak voor emotionele ondersteuning.

Revolutie in de winkelmand

De invloed van AI op ons koopgedrag is inmiddels tastbaar. Meer dan de helft van de consumenten (53%) heeft al aankopen gedaan op basis van aanbevelingen door kunstmatige intelligentie. Consumenten staan ook steeds vaker open voor hyper-personalisatie: 43% geeft aan geen enkel probleem te hebben met AI-gegenereerde advertenties in hun sociale media-feeds, zolang deze maar relevant zijn.

Vertrouwen onder druk

Toch is er een keerzijde. Naarmate het gebruik van AI "normaler" wordt, groeit de scepsis over de veiligheid. Het algemene vertrouwen in AI-tools is gedaald ten opzichte van 2023. De angst voor cyberaanvallen die door AI worden aangestuurd, is zelfs verdubbeld.

Uit het rapport komen drie belangrijke zorgen naar voren:

Dataveiligheid: 53% van de consumenten is bereid extra te betalen voor AI-tools die gegarandeerde bescherming bieden tegen hacks en datalekken.

Regulering: Bijna 60% van de ondervraagden wil dat er strengere regels komen voor veiligheid en eerlijkheid voordat AI zich verder ontwikkelt.

Transparantie: Er is een groeiende behoefte aan duidelijkheid over wanneer content door een mens of door een machine is gemaakt.

Roadmap voor bedrijven

Volgens Capgemini biedt dit onderzoek een cruciaal inzicht voor het bedrijfsleven. De uitdaging voor de komende jaren ligt niet meer in het introduceren van AI, maar in het verantwoord inzetten ervan. Bedrijven die erin slagen om hyper-gepersonaliseerde diensten te combineren met keiharde garanties op het gebied van privacy en veiligheid, hebben de beste papieren om de consument van de toekomst vast te houden.

Bitdefender BW + BN ESET BW + BN
Bitdefender BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!