Gebrek aan digitale vaardigheden collega’s stuwt werkdruk IT-afdelingen
De IT-afdeling fungeert in veel organisaties als vangnet voor alle digitale problemen, maar dit gaat ten koste van de productiviteit.
Uit nieuw Europees onderzoek van TOPdesk, uitgevoerd onder 6.000 IT-managers (waarvan 1.000 in Nederland), blijkt dat 37 procent van de IT-professionals extra werkdruk ervaart door een gebrek aan digitale zelfredzaamheid bij collega's.
Enkele opvallende cijfers uit het rapport:
Oorzaak: 43% van de IT’ers stelt dat medewerkers hun eigen IT-problemen vaak zelf veroorzaken.
Generatiekloof: Vooral Gen Z (56%) vindt dat collega's te snel om hulp vragen, tegenover 42% van Generatie X.
Impact: Wekelijks kampt 32% van de Nederlandse organisaties met grote verstoringen zoals systeemfalen of dataverlies.
Brandjes blussen
Het onderzoek schetst een beeld van IT-teams die vastzitten in een cyclus van incidentmanagement. Omdat vier op de tien IT’ers aangeven middelen te missen om storingen efficiënt op te lossen, blijft er weinig tijd over voor structurele verbeteringen.
Max Veenhof (TOPdesk) pleit voor meer strategische inzet op digitale zelfredzaamheid: "Als medewerkers beter begrijpen hoe IT werkt en zelf kleine problemen kunnen oplossen, geeft dat lucht aan IT-teams."