Redactie - 13 december 2013

Introductie nieuwe gTLD´s en de consequenties voor merkhouders

 

Lange tijd was het onduidelijk wanneer de eerste nieuwe genetic Top Level Domains (gTLD´s) zouden worden toegewezen, maar nu is het dan zover. De lijst van gTLD´s zoals .com en .info zal worden uitgebreid en de aanvoer zal onuitputtelijk zijn. 23 Oktober jl. werden de eerste vier nieuwe gTLD´s toegewezen en opgenomen in de Internet's Root Zone, de gezaghebbende centrale databank voor het Internet Domain Name System, en daarmee (bijna) klaar voor effectief gebruik.

De verwachting is dat op korte termijn heel veel nieuwe generic Top Level Domains zullen volgen. Zo hebben onder meer Google en Philips een verzoek ingediend voor een extensie van hun merk; zijn er verzoeken voor extensies voor verschillende geografische aanduidingen zoals .berlin en .barcelona aangevraagd; en is de lijst met verzoeken voor extensies met generieke namen zoals .lighting, .yachts, .bar en .bible enorm. De nieuwe gTLD´s beperken zich overigens niet alleen tot het Latijnse alfabet. Ook verzoeken voor extensies in het Arabisch, Chinees en Cyrillisch zijn veelvuldig ingediend en de eerste vier gTLD’s zijn niet-Latijnse extensies. Het betreft een Arabische extensie die ?web? of ?netwerk? betekent, een Chinese extensie voor ?games? en twee Cyrillische extensies voor ?online? en ?site?.

Nieuwe extensies brengen voor merkhouders ook nieuwe risico’s met zich mee. Er komt immers een heel nieuw scala aan domeinnamen beschikbaar, waarbij derden inbreuk op uw merkrechten kunnen maken. De vraag is dan ook of er op voorhand (dus voorafgaand aan de introductie van deze nieuwe gTLD’s) mogelijkheden zijn om u tegen inbreuk te beschermen? Het antwoord hierop is gelukkig bevestigend.

Trademark Clearinghouse

Om merkhouders enige bescherming te bieden, is het Trademark Clearinghouse opgericht. Merkhouders kunnen hier hun merk inschrijven. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet bewijs van een officiële merkregistratie worden overlegd en dient per merk een bedrag te worden betaald. Inschrijving bij het Trademark Clearinghouse levert een aantal voordelen op. Zo zullen merkhouders na de lancering van generic Top Level Domains gedurende de sunrise-periode voorrang krijgen op het registeren van nieuwe domeinnamen onder deze extensie. De sunrise-periode is de termijn waarin geregistreerde merkhouders als eerste exclusief de optie krijgen om een domeinnaam te registreren. Merkhouders met een inschrijving bij het Trademark Clearinghouse ontvangen een waarschuwing wanneer er nieuwe gTLD’s gelanceerd worden en hebben vervolgens gedurende zestig dagen voorrang.

Verder worden merkhouders op de hoogte gebracht wanneer een derde een domeinnaam probeert te registreren die hun merk bevat. Deze dienst is helaas vrij beperkt, omdat men alleen een melding krijgt wanneer het om een identieke domeinnaam gaat. Overeenstemmende domeinnamen; veel voorkomende typefouten; en combinaties van het merk met een beschrijvende term vallen erbuiten. Ander nadeel is dat de domeinnaam aanvraag niet direct wordt afgewezen indien mogelijke inbreuk wordt geconstateerd, maar dat u de mogelijkheid krijgt bezwaar te maken. Ook de aanvrager wordt over de mogelijke inbreuk geïnformeerd, waardoor deze zich tijdens een eventuele procedure niet kan beroepen op het feit dat hij niet van de merkregistratie op de hoogte was.

Uw merk

Het is aan u te beslissen of u uw merk wel of niet in wilt schrijven. Inschrijving betekent dat er kosten gemaakt worden, maar houdt wel de deur open naar de sunrise-periode. Met alle generieke termen die nu beschikbaar zullen komen, zullen er zeker extenties van domeinnamen worden gelanceerd die voor u van belang zijn. Denk bijvoorbeeld aan nike.fitness of chanel.perfume.

Nicole van Roon, werkzaam bij de merkengemachtigden van Arnold + Siedsma

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!