Redactie - 05 oktober 2018

Linksys reikt MKB helpende hand met managed WiFi zonder licentiekosten

Linksys reikt MKB helpende hand met managed WiFi zonder licentiekosten image

Nu ook het midden- en kleinbedrijf steeds meer behoefte heeft aan connectiviteit als gevolg van de voortschrijdende digitalisering, meent Linksys een belangrijke propositie naar voren te schuiven. Via cloud managed WiFi wil het bedrijf het mkb helpen bij het opschalen van hun business terwijl de kosten structureel laag blijven. “Voor managed service providers is dit een heel waardevolle toevoeging”, zegt Dan Powis, Technical Product Manager bij Linksys.

Het is geen toeval dat Linksys juist het mkb uitkiest als doelgroep voor zijn nieuwste cloud-propositie. Een toenemend aantal bedrijven binnen dit segment ziet connectiviteit als belangrijke driver van hun business. Met name bedrijven met weinig werknemers en veel bezoekers, zoals café’s en hotels, maar ook mediabedrijven die vaak op meerdere locaties met zware (video)applicaties werken.

“Via Linksys Cloud Manager bieden wij managed service providers (msp) de mogelijkheid om het mkb te bedienen met betaalbaar en schaalbaar WiFi network management”, legt Powis uit. “Dergelijke oplossingen bestaan weliswaar, maar deze zijn meestal gericht op grootzakelijke bedrijven. Die betalen daar niet alleen jaarlijks vrij hoge licentiekosten voor, maar deze oplossingen zijn vaak voorzien van geavanceerde features, zoals heat mapping en traffic finger printing, waar het gemiddelde mkb-bedrijf helemaal niet op zit te wachten. Bovendien vragen wij geen licentie- en onderhoudskosten.”

Obstakels voor groei wegnemen

Linksys Cloud Manager is groter dan een access point zelf, legt Powis uit. De oplossing wordt geleverd met een eenvoudig te bedienen dashboard waar centrale monitoring kan plaatsvinden en inzichten in het netwerk kunnen worden verkregen. Eén van de belangrijkste features is Zero-touch Provisioning. Hiermee kunnen via de cloud razendsnel access points worden toegevoegd zonder de noodzaak dat iemand naar de locatie zelf toe moet. “De persoon die hem aansluit op de locatie hoeft niet eens over IT-kennis te beschikken. Het is een kwestie van de kabel er in en klaar.”

Via een ingebouwde scan kunnen bedrijven real-time inzage krijgen in de prestaties van hun netwerk(en) en eventuele problemen te detecteren. “Rogue AP Detection noemen we dat. Hiermee krijg je een samenvatting van alle zichtbare netwerken en hun signaalsterkte. Mochten er zich problemen voordoen zoals een zwak signaal of instabiele verbinding dan kan daar actie op worden ondernomen door bijvoorbeeld van kanaal te wisselen. Niet alleen kan er actie worden ondernomen. De administrator kan tevens slimme beslissingen maken over welk kanaal hij het best zou moeten gebruiken aan de hand van de informatie uit de rogue AP scan. Zonder cloud zou een engineer naar de locatie toe moeten om die informatie te krijgen.”
Mkb-bedrijven willen snel groeien en verwachten steeds vaker dat de ICT met hen meegroeit, ziet Powis. Tegelijkertijd ontbreekt het hen dikwijls aan budgetten of andere ressources zoals opgeleide IT-werknemers. Verder willen ze weten of hun data wel goed beveiligd is en blijft. Met Cloud Manager denkt Linksys een aantal van hun uitdagingen weg te nemen.

Geen licentiekosten

“Een fundamenteel onderdeel van onze propositie is dat er geen licentiekosten aan zijn verbonden. Voor resellers, IT solutions providers en ondernemers betekent dit vijf jaar lang geen kosten voor licenties en onderhoud. Na die vijf jaar kan er worden gekozen voor een hardware upgrade inclusief opnieuw vijf jaar lang geen licentiekosten of men kan vernieuwen met de bestaande hardware. Er zullen dan natuurlijk wel licentiekosten zijn, maar die houden we erg competitief. Wij denken dat voor veel bedrijven een termijn van vijf jaar genoeg is om hun hardware te upgraden.”

Complete ontzorging

Powis gelooft in de kracht van het servicemodel. Hij ziet met name dat bedrijven zelf minder hardware in huis halen en liever hun gehele IT bij een managed service provider neerleggen, een trend die al langer gaande is.
“Uit onderzoek komt naar voren dan twee derde van de mkb-bedrijven is geïnteresseerd in WiFi als dienst. Dat is eigenlijk ook logisch: veel mkb-bedrijven zijn helemaal niet IT focused. Ze gebruiken het wel steeds meer en intensiever, maar hun business is leidend. Linksys Cloud WiFi sluit naadloos aan op die ontwikkeling.”

Linksys besteedde relatief veel tijd en geld aan de ontwikkeling van Cloud WiFi, zo’n 24 maanden en enkele miljoenen dollars. De oplossing werd in bèta met diverse klanten getest en de oplossing is inmiddels live in Londen. “We hebben onze tijd genomen om er zeker van te zijn dat we alle behoeftes van het mkb hebben meegenomen in onze oplossing. Aan de belangrijkste voorwaarden hebben we sowieso voldaan: complete ontzorging tegen zeer lage kosten.”

Door: Maarten van Vliet

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!