Redactie - 17 oktober 2018

Datto zorgt dat MSP’s diensten blijven leveren

Datto zorgt dat MSP’s diensten blijven leveren image

Zorgen dat managed service providers (MSP’s) hun diensten ongestoord kunnen blijven leveren. Dat is Datto op het lijf geschreven. Bedrijfszekerheid en databescherming zijn de kerntaken. “Bovendien zorgen wij ervoor dat het beheer bijzonder eenvoudig is”, zegt Victor Raessen, managing director van Datto Benelux.

Raessen staat nog niet zo lang aan het roer bij Datto. Hij zwaait er de scepter sinds september 2017. In oktober kondigde Datto de overname van Autotask aan, waarvan Raessen op dat moment overigens net twee maanden directeur was. Hij is al 24 jaar actief in de IT-wereld, maar voorheen aan de ‘andere kant’. “Ik was acht jaar een tevreden klant van Autotask toen de kans voorbij kwam om er directeur te worden voor de Benelux. Daar ben ik graag op ingegaan, want het is mooie software.”

Datto levert verschillende oplossingen: bescherming tegen ransomware, disaster recovery as a service, en cloud-to-cloud back-up. “Wij hebben de focus op MSP’s; zij vormen onze klantenkring. Die wij trouwens volledig via het kanaal bedienen. Om een idee te geven van de grootte, wij hebben MSP’s als klant die vijf tot driehonderd medewerkers in dienst hebben. Voor hen is het van levensbelang dat zij continuïteit kunnen bieden aan hun klanten. En dan komen wij in beeld”, legt Raessen uit.

Hij beschouwt een goede MSP als ‘een partij die proactief het beheer levert, monitort en managed, volgens een gestandaardiseerde en zoveel mogelijk geautomatiseerde manier; en daarbij bescherming biedt tegen incidenten’. Gewoonlijk leveren deze MSP’s een totaaloplossing aan hun veelal MKB-klanten. Volgens Raessen heeft een gemiddelde MSP zo’n honderd klanten.

Eenvoud

Veel omgevingen bij MSP’s zijn historisch gegroeid en bieden een mengelmoes aan verschillende systemen. “Dat maakt het lastig om ze te beheren”, zegt Raessen. “Wij dringen met onze beheeroplossing de complexiteit terug. Switches, routers, appliances, noem maar op; via onze portal is het geheel zeer eenvoudig uit te leveren én te beheren. Juist die eenvoud maakt onze oplossing sterk.”

Nu het stof van de fusie is neergedaald, overziet Raessen de voordelen ervan. “Als eerst is ons portfolio uitgebreid; de producten van Autotask en Datto vullen elkaar goed aan, waardoor wij nu een compleet en geïntegreerd aanbod bieden, waardoor kostbare handen worden vrijgespeeld.”

Een ander voordeel is dat het aantal medewerkers door het samengaan van beide bedrijven flink is uitgebreid. “We hebben nu bijvoorbeeld meer ontwikkelaars in dienst. Dat betekent dat wij vaker met een release zullen komen. Voorheen was dat één of twee keer per jaar; nu kunnen we dat vier keer per jaar doen. Onze klanten kunnen dus sneller van innovaties gebruik maken.

Bij de Benelux-vestiging werken nu zo’n twintig mensen en er zijn nog een flink aantal openstaande vacatures.

Helpen bij verkoop

De klanten van Datto nemen een bijzondere positie in, omdat ze meteen ook partner zijn van de onderneming. Vandaar dat Datto regelmatig onderzoekt wat de MSP’s bezighoudt. Onlangs is het tweede, jaarlijkse State of the MSP-rapport uitgebracht. Dit is een wereldwijd onderzoek en er zijn ruwweg 2300 MSP’s bevraagd.

“Dan blijkt dat de meesten worstelen met marketing en verkoop. Dan hebben we het over 53 procent. Wij zorgen er dan voor dat onze account managers hulp bieden bij deze aspecten. Als het nodig is, gaan ze mee naar een klant en wij bieden trainingen op deze vlakken”, vervolgt Raessen. “41 Procent heeft problemen om aan goed personeel te komen; en 28 procent ervaart groeipijnen, en ten slotte blijkt 26 procent last te hebben van ransomware en cybersecurity. Wij helpen ze op al deze terreinen.”

Uit het onderzoek van Datto blijkt voorts dat de meeste MSP’s actief zijn op verticale markten: gezondheidszorg (53%), financiële dienstverlening ( 49%) en de maakindustrie (48%).

Proactief

Verontrustend vindt Raessen het dat uit het onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de MSP’s (75%) ‘break-fix-diensten’ levert. “Ze wachten dus af tot er iets mis gaat bij een klant en gaan dan pas aan de slag om het op te lossen. Maar dan is het kwaad dus al geschied. Het heeft onze voorkeur om proactief de diensten te beheren. Zorg ervoor dat je tijdig weet wat er fout kan gaan, zodat je al met een oplossing komt voordat het misloopt. Daar hebben de klanten van onze partners veel meer aan. Daar zullen we dus ook op gaan inzetten; helder maken wat wij op dat vlak te bieden hebben.”

“Trouwens”, gaat hij verder, “onze partners krijgen elke dag een stortvloed aan informatie binnen. Onze accountmanagers helpen hen door de bomen het bos te blijven zien, door de voor hen relevante gegevens over onze oplossingen uit te filteren.”

Ticketing

Een nieuwe functie die Datto aan zijn Remote Monitoring Management-oplossing (RMM) heeft toegevoegd, is de mogelijkheid dat eindklanten zelf een ticket kunnen aanmaken. Zij kunnen dus zelf aangeven welke fouten ze binnen het systeem ervaren, wat de impact is en automatisch een schermafdruk meesturen. “Dat scheelt weer bij de eerstelijns opvang; je hebt geen medewerker meer nodig die in het systeem een foutmelding maakt; dat kan de eindklant nu zelf. In de loop der jaren zijn de meeste mensen wel zo vertrouwd geraakt met geautomatiseerde systemen dat ze ook zelf met een muisklik een ticket kunnen aanmaken. Als het echt lastig is, kunnen ze natuurlijk altijd nog bellen, maar de bulk kun je op deze manier afvangen. Ook voor de eindgebruiker is het sneller en voorkomt het wachttijden en lastige keuzemenu’s.”

KADER Channel event

Om de partners te informeren over de laatste ontwikkelingen, organiseert Datto regelmatig evenementen over specifieke onderwerpen. Raessen: “Wie echt van de hoed en de rand wil weten, gaat naar Barcelona. Daar wordt van 29 tot en met 31 oktober DattoCon2018 gehouden. Een evenement speciaal voor het kanaal. Vol met lezingen, trainingen, netwerken met gelijkgestemden en natuurlijk ontspanning. In de VS hebben we op DattoCon zo’n tweeduizend partners mogen ontvangen; in Europa komen er ongeveer vijfhonderd op af. Gelukkig hebben wij in de Benelux veel klanten die blij zijn met onze oplossingen en daar graag over praten. Die ambassadeurs komen in Barcelona vertellen hoe zij onze producten optimaal inzetten. Het wordt een leerzame bijeenkomst.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!