Witold Kepinski - 31 juli 2025

Grip op bedrijfscontinuïteit en digitale innovatie: De visie van SPS op de MSP-markt

Organisaties staan onder toenemende druk om te voldoen aan strikte regelgeving, hoge veiligheidsnormen en groeiende klantverwachtingen. Tegelijkertijd moeten ze investeren in innovatie en flexibiliteit om concurrerend te blijven. Dennis van Soest, Commercieel Directeur bij SPS, en Roland de Jong, Sales & Marketing Manager, geven hun visie op de rol van de Managed Service Provider (MSP) bij deze uitdagingen.

Grip op bedrijfscontinuïteit en digitale innovatie: De visie van SPS op de MSP-markt image

"We zien in de markt steeds strengere eisen vanuit zowel de overheid als klanten," zegt Roland de Jong. "Vooral op het gebied van compliance, certificeringen en wet- en regelgeving zoals DORA, BIO en NIS2 moeten bedrijven hun IT-omgeving snel opschalen en professionaliseren. Zo eisen supermarktketens bijvoorbeeld van logistieke dienstverleners dat zij voldoen aan specifieke standaarden. Dit dwingt bedrijven fors te investeren in hun IT- en security-infrastructuur."

Volgens De Jong ligt het eerste grote vraagstuk meestal bij inzicht: "Klanten moeten weten hoe hun volledige IT-landschap eruitziet, hoe systemen aan elkaar gekoppeld zijn, en waar hun kritische 'single points of failure' liggen. Dit inzicht vormt de basis voor effectief beheer en beleid. SPS speelt hierop in met eigen Gensys tooling voor ketenmonitoring en preventief beheer, waarmee we een gedetailleerd overzicht creëren van het gehele IT-proces."

Digitale processen

Dennis van Soest vult aan met de bredere context waarin klanten opereren: "Organisaties worstelen met vijf grote thema's: arbeidstekorten, productiviteit, duurzaamheid, veiligheid en digitale zelfstandigheid. Deze problemen los je niet op door simpelweg IT uit te besteden volgens het klassieke beheer-model. Dat is te beperkt."

Van Soest benadrukt dat het traditionele model van 'componentenmonitoring' tekortschiet: "Vroeger keek men alleen naar de beschikbaarheid van losse servers of apparaten. Maar wat écht telt, is of de complete digitale processen beschikbaar zijn. Het gaat er niet om of een server werkt, maar of de vrachtwagens de deur uit kunnen en klanten tijdig worden beleverd."

SPS onderscheidt zich daarom als een partner die verder kijkt dan standaard IT-beheer. Van Soest vervolgt: "Wij nemen de klant volledig mee in het proces van digitale transformatie. We zorgen ervoor dat zij grip krijgen op hun digitale infrastructuur, wat meer is dan alleen beheer. Zo maken we duidelijk wat de impact is van IT op hun bedrijfsvoering."

Ketenmonitoring

Roland de Jong geeft aan dat SPS bewust kiest voor een aanpak waarbij ze met klanten communiceren over processen en bedrijfskritische applicaties: "We doen ketenmonitoring. Dat betekent dat we alle digitale processen en onderlinge afhankelijkheden in kaart brengen. Hierdoor weten we precies wat het gevolg is als er iets uitvalt. We rapporteren niet alleen technische uptime, maar vooral de beschikbaarheid van applicaties en processen die essentieel zijn voor het bedrijfsresultaat."

Een belangrijk punt waarop SPS zich onderscheidt, is het preventieve karakter van het beheer. De Jong legt uit: "We gebruiken onze eigen software en AI-toepassingen om data continu te analyseren. Hierdoor kunnen we problemen voorspellen en voorkomen voordat ze optreden. Dit verschuift de focus van reactief naar proactief beheer."

Van Soest benadrukt daarnaast dat organisaties momenteel vooral worstelen met innovatie en beperkte resources: "Veel bedrijven hebben onvoldoende capaciteit om tegelijkertijd dagelijkse operaties uit te voeren en noodzakelijke innovaties door te voeren. Onze dienstverlening neemt het dagelijkse beheer over, zodat organisaties zich volledig kunnen richten op innovatie en strategische groei."

Controle en inzicht

Hij wijst erop dat klanten soms IT niet begrijpen of onderschatten: "Directies denken vaak dat IT er gewoon altijd zal zijn, zonder te beseffen hoe kwetsbaar hun systemen soms zijn. Het is aan ons om hen duidelijk te maken wat het betekent als kritische IT-systemen falen. SPS helpt hen niet alleen om IT draaiende te houden, maar ook om controle en inzicht te krijgen over hun digitale processen."

De Jong vult dit verder aan door uit te leggen hoe AI en automatisering binnen SPS worden toegepast: "Onze software monitort en analyseert IT-ketens en digitale processen door patronen te herkennen en preventieve maatregelen te nemen. Dit verhoogt niet alleen de efficiency, maar ook de gebruikerservaring doordat eindgebruikers sneller en beter geholpen worden."

De dienstverlening van SPS is afgestemd op de specifieke situatie en doelen van iedere klant, benadrukt De Jong: "In tegenstelling tot leveranciers die werken met vaste blauwdrukken, kijken wij altijd naar de huidige situatie, gewenste toekomstige situatie en beschikbare budgetten. Wij bieden maatwerk, niet alleen standaard oplossingen."

Van Soest vertelt waarom organisaties volgens hem vooral zouden moeten kiezen voor SPS: "Wij maken inzichtelijk hoeveel middelen een organisatie besteedt aan het draaiend houden van de bestaande IT, versus hoeveel ze investeren in innovatie. Door het beheer over te nemen en slimmer te organiseren, maken we ruimte vrij voor bedrijven om daadwerkelijk te vernieuwen en te groeien. SPS zet de klant daarbij nadrukkelijk in de IT-regisseursstoel, waardoor zij controle houden over hun digitale toekomst."

Stabiliteit

Roland de Jong ziet bovendien hoe complexiteit voor klanten wordt vereenvoudigd: "Met onze software en expertise nemen wij complexe IT-processen uit handen, zodat klanten snel en begrijpelijk inzicht krijgen. We zorgen ervoor dat niet alleen de IT-manager, maar ook andere stakeholders begrijpen wat de status is van hun IT-landschap."

SPS onderstreept het belang van preventief beheer en innovatieve ondersteuning: "Wij zorgen niet alleen voor het draaiend houden van systemen, maar anticiperen actief op mogelijke problemen en uitdagingen die zich in de toekomst voordoen. Met AI en geavanceerde monitoring voorkomen we dat klanten onaangenaam verrast worden, waardoor zij zich met vertrouwen kunnen richten op hun core business en groeikansen kunnen benutten."

Van Soest en De Jong benadrukken tevens de rol van SPS als familiebedrijf: " Als Nederlands familiebedrijf kunnen we snel schakelen en bouwen we aan langdurige relaties. Die betrokkenheid zit diep in ons DNA. Voor onze medewerkers en klanten betekent dat stabiliteit en loyaliteit, waarbij hun belangen altijd centraal staan – nu én in de toekomst. Die continuïteit, flexibiliteit en persoonlijke benadering maken het verschil."

Gartner BN tm 12-11-2025 - 1

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!