Witold Kepinski - 03 juli 2025

Onderzoek werpt licht op relatie channelpartners en hyperscalers

Recent onderzoek van Canalys (onderdeel van Omdia) over de relatie tussen kanaalpartners en hyperscalers zoals Amazon Web Services (AWS), Microsoft en Google Cloud, toont opmerkelijke inzichten.

Onderzoek werpt licht op relatie channelpartners en hyperscalers image

Een belangrijke bevinding is dat 42% van de klanten van op MKB gerichte VAR's en MSP's geen directe relatie heeft met de grote cloudinfrastructuurspelers. Deze klanten consumeren clouddiensten indirect via SaaS en andere IT-tools zo meldt Canalys analist Jay McBain (foto) op LinkedIn.

Voor de 58% van de klanten die wel een directe relatie hebben met hyperscalers, blijkt 60% gemiddeld slechts één of twee hyperscaler-leveranciers te gebruiken. Deze concentratie wijst op een volwassen wordende markt waarin bedrijven prioriteit geven aan operationele eenvoud, kostenefficiëntie en diepe integratie met voorkeursplatforms. Het wereldwijde onderzoek toont ook aanhoudende investeringen in alternatieven zoals Alibaba Group, Huawei, Oracle, Salesforce en Tencent.

Nu cloud computing de IT-infrastructuurstrategieën domineert (met een groei van 20% tot 30% per jaar), stemmen kanaalpartners hun investeringen steeds meer af op de evoluerende eisen van zakelijke klanten. De wereldwijde IT-uitgaven zullen naar verwachting met 7% groeien in 2025 en 5,3 biljoen dollar bereiken, waarvan iets meer dan 70% wordt geleverd door partners.

Cloud

Cloudinfrastructuur zal dit jaar 383 miljard dolar bedragen. In 2024 werd slechts 34,7% hiervan via partners getransacteerd. Dit onderstreept de sterke opkomst van digitale marktplaatsen, waar naar verwachting partnergefinancierde deals (private offers en distributeurscompensatie) tegen 2027 50% van de totale omzet zullen uitmaken.

Voor partners is de boodschap duidelijk: concurrerend blijven in het cloudtijdperk vereist meer dan loyaliteit aan één enkele leverancier. Het vraagt om flexibiliteit, een breed aanbod en de toewijding om de best passende oplossingen voor klanten te leveren. Door hun betrokkenheid bij hyperscalers te verbreden, kunnen kanaalpartners niet alleen hun bedrijf toekomstbestendig maken op het gebied van AI, maar ook onmisbare adviseurs worden in de digitale transformatie van hun klanten. Deze uitbreiding kan risico's beperken, flexibiliteit verbeteren, innovatie stimuleren en, belangrijker nog, de inkomstenstromen vergroten.

ESET 30/6/2025 t/m 7/7/2025 BW MSP Show 18/06/2025 t/m 31/07/2025 BN + BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 4

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!