KPN omzet daalt in zakelijke markt door regulering en prijsdruk in mobiel
KPN zag zijn omzet in het vierde kwartaal dalen met 5,3 procent naar 1,614 miljard euro, De nettowinst daalde met 39 procent naar 70 miljoen euro. Over het hele jaar daalde de omzet met 4,1 procent naar 6,5 miljard euro. De nettowinst steeg met 31 procent 485 miljoen euro.
In de zakelijke markt verschuift de vraag van specifieke single-play oplossingen naar gestandaardiseerde en gebundelde diensten, en van traditionele diensten naar cloud- en IT-diensten. Daar speelt KPN op in met een focus op ICT-dienstverlening en een sterk vereenvoudigd aanbod. Voor het MKB heeft KPN de geïntegreerde oplossing KPN ÉÉN voor vast en mobiel bellen, internet en online clouddiensten. Het aantal KPN ÉÉN orders per week is sterk gestegen.
De vraag naar traditionele diensten stond ook in het vierde kwartaal onder druk terwijl de vraag naar nieuwe en geïntegreerde ICT-diensten bleef toenemen. Het afgelopen jaar heeft KPN enkele grote, meerjarige contracten afgesloten met een aantal Grootzakelijke en Corporate klanten en de orderinstroom in dit segment is ook toegenomen. Per saldo daalde de omzet in de Zakelijke Markt in het vierde kwartaal nog met 1,4% j-o-j door het effect van regulering, minder omzet uit traditionele diensten en prijsdruk in mobiel. Ook op het gebied van internet of Things (IoT) heeft KPN in 2017 zijn leidende positie versterkt, zo beweert de telco.
KPN was de eerste in Nederland die plaatsbepaling via het LoRa netwerk aanbiedt aan klanten. Om verdere groei te faciliteren is recent in bepaalde delen van Nederland het LTE-M-netwerk geactiveerd. Dit netwerk is complementair aan het LoRa netwerk en de verwachting is dat het LTE-M netwerk in de loop van 2018 eveneens landelijk dekkend is.
Consumenten
In Consumentenmarkt richt KPN richt zich specifiek op huishoudens. Met behulp van data-analyse is de dienstverlening en klantenservice verder geoptimaliseerd waardoor klanten meer aanvullende diensten afnemen en nóg meer klanten vaste en mobiele diensten combineren.
Verdere digitalisering zorgt voor een betere band met de klant en stelt servicemedewerkers in staat om de klant op maat te bedienen, bijvoorbeeld met een betere afstelling van de wifiverbinding binnenshuis. Al deze acties zijn zichtbaar in de klanttevredenheid onder consumenten die in het vierde kwartaal van 2017 opnieuw is gestegen naar +13 (Kw4 2016 +10).
Aan het einde van het vierde kwartaal had 51% van de mobiele abonnees (1,886 miljoen) een vastmobiele bundel (43% in Kw4 2016). Bij het KPN-merk was dit percentage zelfs 65%. Van het aantal breedbandklanten had 42% (1,253 miljoen huishoudens) een combinatie van vaste en-mobiele diensten (37% eind Kw4 2016). Het aantal interactieve TV-klanten steeg in het vierde kwartaal van 2017 per saldo met 21.000 en er kwamen per saldo 7.000 nieuwe breedbandklanten bij. De investeringen in de verdere verbetering van de stabiliteit en kwaliteit van de iTV-dienst zijn terug te zien in een eerste plaats op de Netflix ISP speed index in Nederland.
De mobiele markt was in 2017 zeer concurrerend, vooral in het voordeelsegment. Door KPN’s focus op waarde groeide in 2017 het marktaandeel op basis van omzet uit mobiele diensten naar ~43% (Kw4 2016 ~42%). Het aantal mobiele abonnees op het KPN-merk steeg in het vierde kwartaal per saldo met 8.000. Het voordeelsegment van de mobiele markt bleef onder druk staan waardoor per saldo het totaal aantal abonnees daalde met 9.000.
Goed op weg
KPN CEO Eelco Blok (foto) zegt over de cijfers: “Onze strategie Vereenvoudigen, Groeien, Innoveren heeft in 2017 substantiële resultaten opgeleverd. We hebben onze klantenservice geoptimaliseerd en in Consumentenmarkt richten we ons specifiek op huishoudens. Dit heeft geleid tot klanttevredenheid die nog niet eerder zo hoog was en bovendien zien we dat klanten door deze aanpak meer aanvullende diensten afnemen. De verbeterde omzettrend van Zakelijke Markt toont aan dat we goed op weg zijn om deze omzet te stabiliseren. KPN heeft zijn positie in de groeiende IT-markt versterkt met overnames in belangrijke onderdelen, zoals security en werkplekbeheer. We zien een sterk momentum in de groei van KPN ÉÉN in het MKB en hogere orderinstroom in het Grootzakelijke en Corporate segment. In 2017 zijn we voortvarend gestart met de tweede fase van ons Vereenvoudigingsprogramma. We richten ons daarbij op verdere digitalisering, integratie van onze netwerk-IT en voorbereiding op netwerkvirtualisatie. Ik ben trots op de sterke voortgang die we de afgelopen jaren hebben geboekt met de uitvoering van onze strategie en dat we worden erkend als de meest duurzame telecomoperator van de wereld. Ik heb er vertrouwen in dat mijn opvolger KPN zal leiden door deze enerverende tijden terwijl de succesvolle uitvoering van onze strategie zal worden voortgezet.”