Datalek bij Chanel na aanval op Salesforce omgeving
Het Franse modehuis Chanel is het nieuwste slachtoffer van een reeks cyberaanvallen die gericht zijn op gebruikers van Salesforce. Het datalek werd op 25 juli ontdekt, nadat hackers toegang kregen tot een database van Chanel die bij een externe partij werd gehost.

De aanval trof uitsluitend klanten in de Verenigde Staten die contact hadden opgenomen met de klantenservice. De hackers kregen toegang tot beperkte contactgegevens, waaronder namen, e-mail- en postadressen, en telefoonnummers. Chanel heeft de getroffen klanten inmiddels op de hoogte gesteld.
Volgens techwebsite BleepingComputer is de aanval onderdeel van een afpersingscampagne van de hackgroep ShinyHunters. De groep gebruikt social engineering om toegang te krijgen tot Salesforce-omgevingen van bedrijven.
Salesforce heeft in een reactie benadrukt dat hun platform niet is gehackt, maar dat de aanvallen gericht zijn op de accounts van hun klanten.
Eerder werden ook andere grote namen, zoals Adidas en diverse LVMH-merken zoals Louis Vuitton en Dior, slachtoffer van vergelijkbare aanvallen.