Redactie - 10 april 2018

Veiligheidsregio Twente in drie maanden live met SinglePoint-for-All

Brandweer Twente kiest voor het integrale samenwerkings- en informatieplatform SinglePoint-for-All. Het betreft de borging van taken op het gebied van advisering en toezicht ten behoeve van brandveiligheid (VTH). 

Eind 2017 is Brandweer Twente op zoek gegaan naar een partner die aan de verwachtingen van een nieuw gebruiksvriendelijk systeem voor de processen binnen brandveiligheid kon voldoen. De overstap naar een dergelijk systeem is weloverwogen gemaakt en Split~Vision heeft deze mooie uitdaging, een integrale oplossing voor onder andere objectinformatie, workflows, planning van vergunning advies, toezicht en controles, met beide handen aangegrepen.

Al tijdens de aanbesteding is gebleken dat zowel qua visie áls de geboden oplossing Brandweer Twente en Split~Vision dezelfde uitgangspunten en ideeën hebben. Split~Vision heeft tijdens het voortraject aan kunnen tonen zich te kunnen verplaatsen in de behoeften van de brandweer, het werkveld en de daarbij behorende functionele oplossingen. Tijdens de realisatie van het project bleek dit eens te meer.

Klaas van der Heijden, informatie architect en directeur van Split~Vision is letterlijk ‘met zijn voeten in de klei gaan staan’ en ging mee op pad tijdens toezicht controles. Deze aanpak heeft onder andere geleid tot het maken van een geheel nieuwe app voor toezichtcontroles van objecten. Deze app is volledig geïntegreerd met het gebruikersplatform en synchroniseert ingevoerde controledata automatisch. Een real-time verbinding tussen SinglePoint-for-All en altijd up-to-date object informatie zijn daarmee beschikbaar.

Vanaf 4 april 2018 wordt SinglePoint-for-All ingezet en gebruikt voor de primaire processen, zaken en objectinformatie, volledig geïntegreerd voor de sector Brandveiligheid en de hele organisatie.

Brandweer Twente gebruikt het platform onder andere voor:

  • Advisering ten behoeve van omgevingsplannen (bestemmingsplannen), brandveiligheid in milieuvergunningen, brandveiligheid in bouwvergunningen en brandveiligheid bij evenementen.
  • Toezicht en planning middels een objectenportaal;
  • Integratie van objectinformatie;
  • Controles en toezicht middels gebruik van mobiele app;
  • Workflow van de medewerker en het afhandelen van zijn of haar zaken;
  • Het genereren van documenten en vastleggen van tekeningen;
  • Email integratie en postregistratie;
  • Collegiaal toetsen en inzicht verschaffen in voortgang;
  • Rapportages maken en genereren van management informatie.

De komende periode staat vooral in het teken van nazorg, het begeleiden van gebruikers en het verder optimaliseren van gebruik van het platform. De brandweer realiseert zich dat het werken vanuit één platform gedachte - met een 360 graden benadering  - alle benodigde informatie ‘on demand’ beschikbaar maakt. Hiermee bepaal je als gebruiker zelf wat je ziet en hoe je deze informatie wilt gebruiken.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!