De AI-strategie van Lenovo: ‘voor iedereen’ en ‘security voorop’
AI vraagt om een end-to-end benadering. Daar zijn ze bij Lenovo heilig van overtuigd. De leverancier heeft alles in huis om dat te kunnen bieden. “Van pocket tot cloud”, zo noemt Jurgen Janssens (foto) het. Dat moet alleen wel op een veilige en verantwoorde manier gebeuren.

“Onze algemene visie is de laatste jaren geëvolueerd van ‘Smarter technology for all’ naar ‘Smarter AI for all’”, zo illustreert Jurgen Janssens, de algemeen directeur van Lenovo in de Benelux, het enorme belang van AI. “We willen AI dus slimmer maken, maar ook beschikbaar voor iedereen. Op persoonlijk niveau, op enterprise niveau en op het niveau van cloud. Van pocket tot cloud dus.”
Lenovo gebruikt daarvoor de term ‘hybrid AI’. Janssens: “Dat betekent dat AI toepasbaar moet zijn op smartphones en laptops, maar ook in on-premise-omgevingen, op je devices in de edge en in de cloud. Sommige AI-toepassingen zijn heel geschikt voor de cloud, andere juist niet. Elke situatie is anders. Het vormgeven en tastbaar maken van hybride AI is een grote uitdaging voor de industrie. Wij willen en kunnen daarbij helpen.”
Uitdagingen voor CIO’s
Lenovo deed recent onderzoek onder 700 CIO’s in de hele wereld. De resultaten schetsen volgens Janssens een interessant beeld, onder andere van de fors gestegen budgetten rond AI. Het laat verder zien tegen welke uitdagingen CIO’s vooral aanlopen. Hij noemt de belangrijkste drie. “Allereerst is er de kwaliteit van data. Daarnaast is het vaak moeilijk om de vertaling te maken naar specifieke KPI’s en tastbare impact. Een pilot kan leuke dingen opleveren, maar om het op te kunnen schalen moet je als CIO een businesscase voor kunnen leggen. Heeft AI ook echt invloed op de productiviteit van het bedrijf? De laatste uitdaging is het realiseren. Daarvoor zijn resources nodig. Bedrijven willen op al die drie vlakken geholpen worden. Met ons brede portfolio, qua producten en diensten, zijn we heel goed gepositioneerd om dat te doen. We hebben daarin een unieke positie in de markt, mede dankzij onze kanaalpartners.”
Hij legt uit hoe dat soort trajecten eruit kunnen zien. “Dat begint meestal met een discovery workshop, waarbij we zoeken naar wat er bij een bedrijf mogelijk is. Daarna gaan we het traject dat we hebben vastgelegd, begeleiden. Vervolgens kunnen we helpen bij de implementatie en uiteindelijk ook het managen.” Bij één van de diensten die Lenovo aanbiedt - ‘Fast Start’ – helpt het bedrijven binnen negentig dagen van een usecase naar een operationeel werkende AI-oplossing.
Het CIO-onderzoek van dit jaar laat opvallende verschillen zien met dat van vorig jaar, zo geeft Janssens aan. “Vorig jaar zeiden CIO’s dat AI een gamechanger is en waren bedrijven met pilots bezig. Nu zie je meer businesscases die zichzelf ook echt terugverdienen. De investeringen binnen AI gaan steeds meer naar generatieve AI, zo zien we. Daar zit voor bedrijven de grote winst.”
Twintigduizend AI-engineers
Lenovo zet ondertussen heel sterk in op AI. “Onze investeringen in R&D groeien al vijf jaar lang met meer dan 10 procent per jaar. Op dit moment zijn ongeveer twintigduizend engineers binnen ons bedrijf volledig met AI bezig. We werken eraan om ons hele productportfolio AI optimized te krijgen.”
Janssens vertelt dat Lenovo bewust voor samenwerken kiest. “Dat doen we met technologie-leveranciers zoals AMD, Intel en Nvidia, maar ook met specialistische partijen die voor bepaalde verticals een bijna kant-en-klare oplossing kunnen bieden. Dat hebben we gegoten in een model waarbij we klanten een AI library
bieden. Onze kracht zit daarnaast ook in onze wendbare, decentrale organisatie, waarbij we zelf eigendom zijn van bijna al onze fabrieken. Gartner heeft onze waardeketen niet voor niets beoordeeld
als één van de beste ter wereld.”
Code of conduct
Wie AI zegt, zegt ook al snel security. Lenovo kiest voor ‘security by design’. Janssens geeft aan wat het bedrijf daarmee bedoelt. “Security is bij ons geen onderdeel van een businessunit, maar een onafhankelijke structuur die rechtstreeks rapporteert aan de CEO. Dat betekent dat security horizontaal, van A tot en met Z, door onze processen loopt. Van productontwikkeling en productdesign tot en met productie en de hele go-to-market. Dus in welke businessunit je ook werkt: je moet rekening houden met onze securitykaders.”
“Rond AI hebben we een paar jaar geleden al een code of conduct
ontwikkeld”, vervolgt hij. “Dat is een kader dat we wereldwijd toepassen. Het gaat daarbij vooral over de impact op mensen. We hebben vastgesteld dat onze AI mensen nooit in gevaar mag brengen, dat het de rechten van mensen niet mag aantasten, dat de output eerlijk en transparant moet zijn en dat het compliant moet zijn aan de regelgeving die overal in de wereld geldt. We kijken ook heel kritisch naar welke oplossingen we intern wel en niet gebruiken. We hebben een cultuur van ‘security first’ neergezet. Bij ons is het namelijk geen ‘technologie vanwege technologie’, maar altijd met de doelstelling om mensen te helpen.”
Datacenters
Lenovo is bekend vanwege de devices, maar het heeft ook een grote rol in datacenters. Het zet zich daarbij in voor duurzaamheid. Janssens: “Hoe meer AI we willen, hoe meer compute er nodig is. Dat vraagt ook om meer energie. Dan komt onze Neptune-technologie van pas. Dankzij die vloeistofkoeling kun je veertig procent energie besparen. Dat verkleint de totale investering in datacenters. Het is ons doel voor de komende jaren om datacentertechnologie beter beschikbaar te maken voor MKB’ers.”
Janssens had het al over samenwerken en de kracht van het kanaal. Hij benadrukt de belangrijke rol van partners. “We zijn een partner-first-organisatie en stellen ons altijd de vraag welke partner het meest geschikt is om extra waarde naar de eindklant te brengen. Vervolgens gaan we die samenwerking aan. Dat geldt niet alleen voor specifieke AI-partners, maar ook voor de vertrouwde partners waar we al jarenlang business mee doen. We zoeken altijd naar de beste manier om ze mee te kunnen nemen in onze trajecten.”
Beeld: Statie Photography