KPN compenseert klanten voor misgelopen korting na actie ACM
KPN compenseert bijna 13.000 klanten voor een korting die ze ten onrechte niet ontvingen. Dit gebeurt na een gesprek met de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Via consumentenloket ACM ConsuWijzer ontving de ACM signalen dat zich problemen voordeden met een verlengingsaanbod voor een groep klanten van KPN. Zij ontvingen een verlengingsaanbod met korting, maar vervolgens werd het nieuwe maandbedrag zonder deze korting afgeschreven. Nadat de ACM KPN hierop heeft aangesproken, compenseert KPN deze groep klanten. De compensatie varieert van 60 euro bij verlenging van 1 jaar tot 120 euro bij verlenging met 2 jaar.
Geen korting toegepast
In de periode mei 2024 tot mei 2025 heeft KPN een groep van 13.000 klanten met een abonnement voor vaste telefonie en internet binnen de looptijd van hun contract een verlengingsaanbod gedaan. Deze klanten werd bij verlenging een maandelijkse korting op hun nieuwe maandbedrag aangeboden. Deze korting bleek vervolgens niet te zijn verwerkt in hun nieuwe maandbedrag. Volgens KPN was een fout in hun interne systeem hiervan de oorzaak. Om dit te corrigeren heeft KPN de benadeelde klanten die zich niet zelf al hadden gemeld actief benaderd per mail en/of brief. Zij hebben inmiddels compensatie ontvangen voor de misgelopen korting van 60 euro bij een jaarcontract en 120 euro bij een verlenging met twee jaar.
Aanpak ACM
De ACM heeft verschillende instrumenten tot haar beschikking. In dit geval kiest de ACM ervoor het bedrijf aan te spreken om het probleem – het niet toepassen van de korting – op te lossen. Dit is een snelle methode om ervoor te zorgen dat een bedrijf zijn werkwijze aanpast en benadeelde klanten compenseert.