Wouter Hoeffnagel - 22 oktober 2025

Gartner: Bedrijven investeren ruim 30 miljard dollar in 2028 aan aanpak desinformatie

Bedrijven zullen tegen 2028 wereldwijd meer dan 30 miljard dollar uitgeven aan het tegengaan van desinformatie, verkeerde informatie en kwaadwillige informatie. Dat blijkt uit onderzoek van Gartner, een adviesbureau gespecialiseerd in technologie en bedrijfsstrategie. De bestrijding van deze informatiestromen zal naar verwachting 10 procent van de budgetten voor marketing en cybersecurity opslorpen, omdat organisaties te maken krijgen met een groeiende en veelzijdige dreiging.

Gartner: Bedrijven investeren ruim 30 miljard dollar in 2028 aan aanpak desinformatie image

In het boek World Without Truth benadrukken de auteurs Dave Aron, Andrew Frank en Richard Hunter dat onbetrouwbare informatie niet alleen financiële risico’s met zich meebrengt, maar ook de reputatie van bedrijven kan schaden. Volgens hen moeten leidinggevenden op alle niveaus desinformatie behandelen als een organisatiebreed prioriteit.

Uit een enquête van Gartner onder 200 senior zakelijke en technologische leidinggevenden in december 2024 bleek dat 72 procent van de ondervraagden desinformatie, verkeerde informatie en kwaadwillige informatie als een belangrijk of zeer belangrijk onderwerp beschouwt voor hun bestuurlijke commissies. Slechts 30 procent noemde het echter een van de vijf belangrijkste zorgpunten.

Vertrouwen onder druk 

Andrew Frank, een van de auteurs, stelt dat het ontbreken van betrouwbare informatie een overkoepelend probleem is dat de manier waarop mensen andere kwesties begrijpen en aanpakken, ondermijnt: "In een wereld zonder waarheid, hoe kan de samenleving dan bepalen hoe groot het probleem van klimaatverandering is, wat de oorzaken zijn en hoe we het moeten aanpakken? Hoe kunnen we mondiale gezondheidsuitdagingen het hoofd bieden? En op bedrijfsniveau: hoe kunnen organisaties relaties onderhouden met klanten, werknemers, investeerders en andere stakeholders als mensen niet meer geloven wat ze lezen, zien of horen?"

Dave Aron voegt daar aan toe dat de dreiging van desinformatie blijft groeien, mede door geavanceerd gebruik van synthetische werkelijkheden, gedragswetenschap en digitale media. Toch zijn er volgens hem concrete stappen die organisaties kunnen zetten om de impact te beperken en nieuwe dreigingen te volgen.

Drijvende krachten achter desinformatie 

Frank wijst op drie ontwikkelingen die de verspreiding van valse informatie versnellen:

  • Goedkope, massaal gepersonaliseerde communicatie: Via internet, sociale media en mobiele apps kunnen multimediaberichten tegen lage kosten direct grote groepen mensen bereiken, met op maat gemaakte boodschappen voor individuen of specifieke doelgroepen.
  • Realistisch ogende nepcontent: Generatieve AI maakt het mogelijk om overtuigende deepfakes te creëren, zoals gesimuleerde gesprekken, afbeeldingen, audio en video.
  • Grotere invloed van communicatie: Door gedragswetenschap, big data en AI kunnen boodschappen zo worden afgestemd dat ze het denken, de besluitvorming en het gedrag van individuen beïnvloeden.

Vertrouwen als operationeel doel 

Om de transparantie en geloofwaardigheid van content te waarborgen, introduceert Gartner het concept TrustOps: een proactieve aanpak om de betrouwbaarheid van organisaties te versterken en risico’s door desinformatie te beperken. Richard Hunter, mede-auteur, legt uit: "Het idee is om vertrouwen niet te zien als een bijproduct van marketing of compliance, maar als een bewust operationeel doel – om de integriteit van content te beschermen en het consumentenvertrouwen te vergroten."

Gartner adviseert bedrijven om Trust Councils op te richten, bestaande uit vertegenwoordigers van verschillende afdelingen, zoals communicatie, IT, financiën, juridische zaken, HR en marketing. Daarnaast kunnen TrustNets – netwerken van bedrijven, technologieën en tools – ‘vertrouwenscorridors’ creëren op het internet, waarbij deelnemers elkaar verifiëren en transparantie garanderen.

Vier hefbomen tegen desinformatie 

Naast TrustOps stelt Gartner vier strategieën voor om desinformatie aan te pakken:

  • Regels, governance en processen: Bedrijven moeten beleid en praktijken ontwikkelen om vertrouwen te waarborgen en schade door nieuwe technologieën en tegenstanders te minimaliseren. Leidinggevenden moeten voortdurend leren van adviseurs, juridische bronnen en brancheconsortia.
  • Educatie: Het leggen van verbanden tussen AI en TrustOps is cruciaal. Cross-functionele teams kunnen werknemers trainen in strategie en respons.
  • Nudges en prikkels: Gedragswetenschappelijke technieken, zoals subtiele interventies, kunnen de gevoeligheid voor desinformatie verminderen. Bedrijven kunnen deze inzetten om kritisch denken bij consumenten, klanten, werknemers en partners te stimuleren.
  • Technologie en tools: Organisaties doen er goed aan narrative intelligence-tools te gebruiken die invloedscampagnes op sociale media volgen en ontkrachten.

Het boek World Without Truth is nu exclusief verkrijgbaar via Amazon. Andere publicaties van Gartner-analisten zijn hier te vinden.

EY BW + BN AvePoint BW + BN
EY BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!