Europese Commissie wil regels rondom cookiebanners aanpassen
De Europese Commissie wil de regels rondom cookiebanners aanpassen. Het wil dat gebruikers minder vaak om toestemming worden gevraagd. Gebruikers moeten straks met één klik hun voorkeuren kunnen instellen en deze centraal kunnen opslaan in browsers of besturingssystemen. Hierdoor hoeven ze niet bij elk websitebezoek opnieuw toestemming te geven.
Cookies worden onder meer gebruikt om logingegevens te onthouden, winkelmandjes te bewaren en gepersonaliseerde reclame te tonen. De huidige frequentie van cookiebanners is het gevolg van de Algemene verordening gegevensbescherming (GDPR), die sinds 2018 van kracht is.
Ook andere aspecten van AVG op de schop
Naast de aanpassingen voor cookiebanners wil de Commissie ook andere aspecten van de AVG wijzigen. Zo moet de definitie van persoonsgegevens worden verduidelijkt en komt er meer juridische duidelijkheid over het gebruik van persoonsgegevens voor AI-toepassingen. Volgens de Commissie blijft het niveau van privacybescherming hoog, maar er is kritiek van organisaties die vrezen dat de voorgestelde wijzigingen de digitale rechten van Europeanen aantasten.
De Commissie stelt bovendien voor om de uitvoering van de AI-wet te versoepelen. Bedrijven die hoogrisico-AI-toepassingen ontwikkelen, krijgen meer tijd om aan de regels te voldoen. De deadline wordt verplaatst naar augustus 2027. De AI-wet hanteert een risicogebaseerde benadering, waarbij strenge eisen gelden voor systemen met een hoog maatschappelijk risico. Volgens de Commissie zijn er echter nog onvoldoende ondersteunende tools en standaarden beschikbaar voor bedrijven om aan de regels te voldoen.
De voorgestelde maatregelen maken deel uit van een bredere inspanning om de administratieve lasten voor bedrijven te verminderen. De Commissie wil de regelgeving vereenvoudigen om de concurrentiepositie van Europese bedrijven, met name startups en mkb's, te versterken. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd door de lidstaten en het Europees Parlement. De Commissie schat dat de digitale aanpassingen tegen 2029 tot 5 miljard euro aan administratieve besparingen kunnen leiden.