Wouter Hoeffnagel - 25 november 2025

ServiceNow en Microsoft integreren AI-platforms voor betere bedrijfsautomatisering

ServiceNow en Microsoft kondigen nieuwe integraties aan die AI-agents, governance en workflows tussen beide platformen moeten verbeteren. De samenwerking stelt bedrijven in staat om AI-agents veilig en op schaal in te zetten, met meer zicht op prestaties, compliance en bedrijfsresultaten.

ServiceNow en Microsoft integreren AI-platforms voor betere bedrijfsautomatisering image

De integraties maken het mogelijk om AI-agents te beheren die zelfstandig taken uitvoeren, bijvoorbeeld in Microsoft Teams, Outlook en Word. ServiceNow’s AI-platform en Microsoft 365 worden hiermee verbonden, zodat gebruikers direct actie kunnen ondernemen op basis van inzichten, zonder tussenstappen.

“ServiceNow maakt een nieuw tijdperk van autonome workflows mogelijk, waarin de kracht van AI wordt versterkt door middel van deterministische processen – zodat AI daadwerkelijk werkt voor mensen in de meest veeleisende wereldwijde bedrijven. Door de orchestratie en governance van AI-agents naadloos te verbinden tussen ServiceNow en Microsoft, geven we organisaties de mogelijkheid om intelligente agents te beheren en te monitoren die écht werk verrichten en échte impact hebben – veilig en op schaal. Zo gaan we van geïsoleerde AI-toepassingen naar bedrijfsbrede automatisering, met vertrouwen, controle en rendement", zegt Jon Sigler, executive vice president en general manager van het AI-platform bij ServiceNow.

Nirav Shah, corporate vice president van Microsoft Agent 365 bij Microsoft, voegt toe: “Agent 365 biedt organisaties een eenvoudige, veilige manier om agents onder controle te brengen, met dezelfde infrastructuur, applicaties en beveiliging die ze al vertrouwen voor hun gebruikers. Door deze integratie met ServiceNow kunnen klanten hun AI-transformatie versnellen en opschalen, terwijl ze veilig blijven – met ingebouwde beveiligings- en governancefuncties die innovatie met vertrouwen mogelijk maken.”

Meer controle en inzicht

De ServiceNow AI Control Tower integreert met Microsoft Foundry en Copilot Studio, waardoor bedrijven een centraal overzicht krijgen van alle AI-agents op Microsoft-platforms. Via ServiceNow’s Configuration Management Database (CMDB) worden gegevens uit verschillende bronnen samengevoegd, zodat agents werken met actuele, geverifieerde data binnen vastgestelde governance-regels.

Een Value Dashboard monitort bovendien de adoptie, prestaties en ROI van AI, zodat organisaties verantwoord kunnen opschalen. Real-time monitoring zorgt voor inzicht in veiligheid, compliance en risico’s.

Ontwikkelaars en productiviteit

Voor ontwikkelaars werkt ServiceNow Build Agent nu samen met GitHub via het Model Context Protocol (MCP). Hierdoor kunnen AI-agents veilig toegang krijgen tot GitHub-issues, pull requests en discussies, waardoor repetitieve taken geautomatiseerd worden zonder dat ontwikkelaars van context hoeven te wisselen.

Binnenkort wordt ook Now Assist geïntegreerd met Microsoft Agent 365, zodat AI-agents in Word, Outlook en Teams kunnen helpen met het samenvatten van content, het voltooien van taken en het starten van workflows – altijd binnen de bedrijfsbrede beveiligings- en compliance-normen.

De nieuwe integraties worden naar verwachting eind dit jaar algemeen beschikbaar. De samenwerking bouwt voort op eerdere initiatieven, zoals de integratie van ServiceNow’s Now Assist met Microsoft 365 Copilot.

Bitdefender BW + BN Nextnovate Gen AI At Work BW + BN
Bitdefender BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!