Salesforce kiest voor licentie per gebruiker
Salesforce stapt af van licentiemodellen op basis van verbruik of per conversatie voor zijn AI-agents en kiest massaal voor een model dat gebaseerd is op het aantal gebruikers ('seat-based pricing'). Dit bevestigde CEO Marc Benioff, na een periode van experimenteren met prijsmodellen.
De verschuiving komt volgens The Register tegemoet aan een belangrijke wens van zakelijke klanten: voorspelbaarheid van de kosten. Volgens analisten van Gartner zijn klanten in de huidige fase van AI-adoptie nog voorzichtig en willen zij zekerheid over hun investeringsrendement voordat ze grootschalig in de technologie investeren.
Salesforce's voorkeur gaat nu uit naar de Agentic Enterprise License Agreement (AELA), die in oktober werd geïntroduceerd en flexibele opties met herbruikbare credits in één pakket per gebruiker aanbiedt.
Hoewel dit model stabiliteit biedt, waarschuwen experts dat de licenties vaak gepaard gaan met een 'fair use' of een onderliggende limiet aan AI-eenheden (credits). Dit stelt leveranciers in staat om controle te houden over het (over)gebruik van de achterliggende, kostbare grote taalmodellen. Het toont aan dat bedrijven AI-agents in eerste instantie inzetten om de effectiviteit van werknemers te vergroten, in plaats van direct personeel te vervangen.