Proximus waarschuwt voor datalek
Een medewerker van een externe partner van Proximus heeft zonder toestemming toegang gekregen tot de klantcontactdatabase van het bedrijf. Hierbij zijn op grote schaal persoonsgegevens geraadpleegd, waaronder voor- en achternaam, adres, e-mailadres (indien bekend), geboortedatum en vast en/of mobiel telefoonnummer.
Volgens Proximus zijn geen gevoelige gegevens zoals simkaartnummers, bank- of kredietkaartinformatie, wachtwoorden, pincodes, pukcodes, nationaal registratienummers of communicatiegegevens blootgesteld. Het bedrijf benadrukt dat er tot nu toe geen aanwijzingen zijn dat de geraadpleegde gegevens zijn misbruikt. Ook de diensten van Proximus blijven ongewijzigd beschikbaar voor klanten.
Proximus heeft een intern onderzoek gestart en volgt de ontwikkelingen nauwlettend. Daarnaast zijn de bevoegde autoriteiten geïnformeerd en is er een klacht ingediend bij het Federaal Parket. Tijdens het lopende onderzoek kunnen geen verdere details over het incident worden gegeven. Het bedrijf adviseert klanten en het publiek alert te blijven. Proximus en zijn medewerkers zullen nooit via telefoon, e-mail of sms om volledige bankrekeningnummers, wachtwoorden, simkaartnummers, pincodes of pukcodes vragen.