Wouter Hoeffnagel - 04 juli 2019

Brits onderzoek naar digitale advertenties Google en Facebook

De Britse antimededingingswaakhond start een onderzoek naar Facebook en Google. Het onderzoek is gericht op digitale advertenties.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Competition and Markets Authority (CMA) en is onderdeel van een nieuwe strategie van de commissie gericht op digitale markten. Onderzocht wordt de wijze waarop persoonlijke gegevens van gebruikers voor advertentiedoeleinden worden ingezet, de invloed die de bedrijven hebben en of concurrentie op de markt voor digitale advertenties consumenten voldoen profijt oplevert. Indien in het onderzoek misstanden aan het licht komen, geeft de CMA advies aan de Britse regering over te nemen maatregelen.

Gesloten boek

"Veel van deze snelveranderende markten zijn een gesloten boek voor de meeste mensen. Het werk dat wij doen zorgt voor meer toezicht en moet zowel het parlement als het publiek meer grip geven op wat wereldwijde online platformen doen", licht Andrew Tyrie, bestuursvoorzitter van de CMA toe.

"Dit zijn wereldwijde markten. We moeten en zullen dan ook nauw samenwerken met autoriteiten wereldwijd en overwegen alle nieuwe aanpakken voor de uitdagingen die zij opleveren."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!