Anne van den Berg - 05 februari 2024

Voorbij de status quo met PQR’s Ontzorgen door Beheer

PQR brengt klanten rust door ervoor te zorgen dat IT is als water uit de kraan – je hoeft er bijna niet over na te denken. De nieuwe waardepropositie Ontzorgen door Beheer gaat zelfs verder dan dat. Zo houdt PQR zich niet alleen bezig met de status quo, maar kijkt óók naar de toekomst. En hebben klanten met het CTO en CISO Office toegang tot een groep experts die samen met de klant naar de toekomst kijken.

Voorbij de status quo met PQR’s Ontzorgen door Beheer image

Rick Haas is sinds anderhalf jaar directeur Managed Services bij PQR. Sinds die tijd werkt hij aan vernieuwde waardeproposities om klanten nog beter te ondersteunen in de uitdagingen die ze ervaren. Eén van de laatste proposities die is ontwikkeld, is Ontzorgen door Beheer. “Dat is nog een werktitel, maar zegt wel precies wat we willen bereiken. IT moet gewoon werken, zoals water uit de kraan komt.”

Een herkenbaar aanbod

Waarom is het voor PQR belangrijk om zo’n waardepropositie te ontwikkelen? Ze leveren toch al tijden managed services? “Het is belangrijk om meerdere redenen. We willen naar onze klanten duidelijker kenbaar maken hoe we ze met welke uitdagingen helpen. Dat betekent dat we ons aanbod scherper toesnijden op een segment of een specifiek probleem dat we willen oplossen. Het wordt dan heel herkenbaar hoe wij onze klanten helpen.”

Het is niet alleen herkenbaarheid dat belangrijk is voor PQR. Het helpt PQR om hun activiteiten en werkzaamheden toe te spitsen op die problemen, zodat ze daar steeds beter in worden, vertelt Haas. “Als je een routine opbouwt rondom een bepaald probleem dan ga je dat steeds vaker implementeren, beheren en door die focus word je steeds beter in de diensten of producten die je levert.”

Zorghuis van de toekomst

Met de waardepropositie Zorghuis van de Toekomst, gericht op zorgorganisaties, bedient PQR klanten al langer. “Met zorgorganisaties praten we dus niet meer over techniek en beheer, maar over meer handen aan het bed, minder verloop van het zorgpersoneel. Dat is het vertrekpunt van onze dienstverlening en het grootste probleem in zorginstellingen. Dat probleem is ontstaan door de hoge administratieve workload.”

“Wij vragen onszelf dus af: hoe kunnen we processen en IT-middelen optimaliseren zodat het voor medewerkers aantrekkelijker en leuker wordt om in de zorg te werken? En hoe zorgen we dat medewerkers weer zoveel mogelijk tijd besteden aan waar zij goed in zijn? Door ons daarop te focussen en het niet alleen te hebben over technologie, worden we steeds beter in het ontzorgen van in dit geval zorginstellingen.”

Ontzorgen betekent rust brengen

Niet alle waardeproposities zijn sectorgebonden, zoals Ontzorgen door Beheer, vertelt Haas. “Om aan meer bedrijven waarde te leveren, ontkom je er niet aan om het probleem dat je oplost breder te trekken. Ontzorgen betekent voor ons rust bieden, zoals je ook in onze branding ziet. Het brengt rust voor de klanten, omdat ze erop kunnen vertrouwen dat IT werkt en zij zich vervolgens focussen op waar zij goed in zijn. IT wordt dan vanzelfsprekend. Het is er altijd en je weet dat het in goede handen is.”

Er zijn volgens Haas overigens twee punten waarop ontzorging door PQR onderscheidend is. Ten eerste: “We hechten veel belang aan hoe wij onze klanten bejegenen en dat is volgens het credo ‘fix first, discuss later’. We hebben de mentaliteit om eerst het probleem te verhelpen en daarna hebben we het over hoe we dat naar de toekomst toe oplossen en wie welke verantwoordelijkheid daarin heeft,” aldus Haas.

Voorbij de status quo

Ten tweede onderscheidt PQR zich door wat ze verstaan onder beheer. “Als je nadenkt over beheer, dan denk je als eerst aan het behouden van de status quo. Dat je geen verstoringen hebt en dingen niet uitvallen. Dat is eigenlijk wat alle dienstverleners bieden als het gaat om managed services. Maar wat wij ernaast zetten is verder kijken. IT blijft zicht ontwikkelen en daarom kijken we met onze klanten ook naar de toekomst.”

Om klanten te helpen met die ontwikkelingen, biedt PQR twee services: CTO Office en CISO Office. “In het CTO Office, krijg je als klant toegang tot een groep mensen die op architectuurniveau met je meedenkt. Waar gaat het naartoe? En wat betekent dat voor de klant? Of we sparren over nieuwe innovaties in een workshop. Daarnaast is er het CISO Office voor advies over security, compliance, wet- en regelgeving.”

Gelijkwaardig niveau of regievoerder

Hoeveel IT-kennis en -specialisten houden organisaties dan nog in huis? Haas: “Dat is niet aan ons om te bepalen. Sommige klanten willen graag op gelijkwaardig niveau met ons mee denken en die houden bijvoorbeeld CTO’s of zelfs IT-specialisten aan boord. Andere klanten besteden alles uit en houden zich alleen bezig met regievoering. Maar het zijn eigenlijk altijd organisaties met hun blik naar voren.”

Een andere overeenkomst tussen klanten van PQR is dat ze zich willen bezighouden met waar ze het best in zijn, zonder daarbij de vooruitgang op technisch vlak te verliezen. “Ik heb het natuurlijk al onderstreept, maar het is bij ontzorging cruciaal dat we klanten in raad en daad bijstaan, niet alleen in de status quo, maar juist naar de toekomst toe. Alleen zo kunnen we de klant echt verder helpen, ook al voeren ze alleen de regie voor hun IT.”

Wil je meer weten over Ontzorgen door Beheer? Meer informatie is hier beschikbaar.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!