Witold Kepinski - 12 december 2015

CeBIT stelt digitalisering centraal

Het topthema van de CeBIT 2016 staat vast: „d!conomy: join – create – succeed“. „Met het nieuwe topthema plaatst de CeBIT de mens en zijn rol als beslisser en vormgever van de digitale transformatie in het middelpunt. Het devies aan het begin van het digitale tijdperk luidt: meedoen, vormgeven, succesvol zijn“, aldus Oliver Frese, bestuurslid van Deutsche Messe AG in Hannover. CeBIT 2016 vindt plaats van maandag 14 t/m vrijdag 18 maart.

In nauw overleg met bedrijven uit de digitale economie is gekozen voor de voortzetting van het thema d!conomy uit 2015. Frese: „De digitalisering strekt zich uit tot alle delen van economie en maatschappij. Het is geen kortdurend verschijnsel. Het raakt alles en biedt op lange termijn grote kansen. Nu is het voor iedereen zaak om deze uitdagingen aan te nemen en het eigen bedrijf naar een succesvolle toekomst te leiden.“

Met „d!conomy: join – create – succeed“ beschrijft het topthema van de CeBIT een proces. Het spreekt zo elke beslisser en elke onderneming aan, ongeacht de branche, in elke fase van de digitale transformatie. „Actueel onderzoek laat zien dat vooral kleine en middelgrote bedrijven nog aarzelen met hun antwoord op de digitalisering“, zegt Frese. Volgens een onderzoek van adviesbureau Roland Berger heeft tot dusver slechts de helft van de bedrijven zich bezig gehouden met de gevolgen van de digitalisering voor het eigen bedrijfsmodel. Ook blijkt uit het onderzoek dat bijna twee derde van de ondernemingen zelf aangeeft nog weinig ontwikkeld te zijn op digitaal gebied.

„En dat terwijl de digitalisering alle onderdelen van de bestaande waardeketen in elke tak van de economie beïnvloedt. Bovendien zijn er disruptieve acties van jonge, beweeglijke bedrijven. Met digitale bedrijfsmodellen breken ze gevestigde markten open. Ze ontwikkelen zich razendsnel tot nieuwe concurrenten“, volgens Frese.

Met „d!conomy: join – create – succeed“ wordt duidelijk dat iedereen in de hele economie, bedrijfsleven, bestuur, politiek en maatschappij de kansen van digitalisering kan benutten. „Aan het begin van het digitale tijdperk moeten het grote kader en de politieke randvoorwaarden worden bepaald, bijvoorbeeld ten aanzien van gegevensbeveiliging en privacy. Ook moeten nieuwe zakelijke modellen, klanttoegangen en bedrijfs- en productie¬processen worden ontwikkeld, net als nieuwe communicatie- en samenwerkingsvormen“, zegt Frese. „Wie zich in de toekomst in een dynamische marktomgeving staande wil houden, moet de kansen van de digitale transformatie aangrijpen.“

De informatie, innovatie en inspiratie daarvoor levert CeBIT, aldus Frese. Door haar opzet als wereldwijd belangrijkste evenement voor digitaal zakendoen zal de CeBIT 2016 een compleet overzicht geven van de kansen en uitdagingen van de digitalisering. Ook aan controversiële thema's zal ruimte worden geboden. Een groot gewicht hebben showcases uit toepassings¬branches. Discussies en presentaties van de CeBIT Global Conferences leveren visies en concepten. Hoe disruptieve bedrijfs¬modellen werken, kan worden ervaren in SCALE11, het speciale gedeelte voor startupbedrijven.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!