Redactie - 30 oktober 2016

Twitter schrapt sales en marketing functies

Twitter telde aan het eind van het derde kwartaal wereldwijd 3.910 werknemers, wat betekent dat de sanering ten koste gaat van zo'n 350 banen. De reorganisatie treft vooral verkoop- en marketingfuncties. Twitter worstelt met de concurrentie van onder meer Facebook en Snapchat en heeft moeite geld te verdienen met advertenties.

Omzet stijgt

Afgelopen kwartaal zag het bedrijf zijn omzet desondanks met 8 procent stijgen, tot 616 miljoen dollar. Het aantal dagelijkse gebruikers van de internetberichtendienst nam daarbij met 7 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf boekte een nettoverlies van 103 miljoen dollar.

Verwachtingen overtroffen

Twitter wist met zijn omzet en het groeiende gebruik van zijn diensten de verwachtingen van analisten voor het eerst in tijden te overtreffen. Topman Jack Dorsey gaf daarnaast aan 'grote kansen' te zien om de groei verder op te voeren. 'We hebben een duidelijk plan en voeren de noodzakelijke veranderingen door om ervoor te zorgen dat Twitter klaar staat voor groei op lange termijn.'

Toch zal het bedrijf niet direct alle twijfels over zijn toekomst weg kunnen nemen. Het bedrijf zette zichzelf de afgelopen tijd in de etalage, maar geïnteresseerde partijen als Walt Disney, Salesforce en Google zijn volgens ingewijden alweer afgehaakt.

Portland Europe BW tm 22-05-2025 Forescout 08/05/2025 t/m 16/05/2025 BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 2

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!