Wouter Hoeffnagel - 18 juli 2025

Air France-KLM realiseert GenAI-fabriek met Accenture en Google Cloud

Air France-KLM gaat een samenwerking aan met Accenture en Google Cloud voor het opzetten van een generatieve AI-fabriek. Deze fabriek, gebaseerd op de cloud, biedt de technologische infrastructuur en strategische basis om generatieve AI breed binnen de organisatie toe te passen. Dit stelt Air France-KLM in staat om AI-toepassingen sneller te identificeren en efficiënter te implementeren.

Air France-KLM realiseert GenAI-fabriek met Accenture en Google Cloud image

Eerder dit jaar werkte Accenture samen met Air France-KLM om bestaande applicaties naar de cloud te migreren. Sindsdien heeft de luchtvaartmaatschappij een private AI-assistent in gebruik genomen en toepassingen ontwikkeld voor retrieval-augmented generation. Deze toepassingen combineren taaltechnologie met intern documentzoekwerk, wat leidt tot betere antwoorden bij bijvoorbeeld het opsporen en herstellen van vliegtuigschade.

Agentic AI

De AI-fabriek, gebouwd samen met Accenture en gehost op Google Cloud, ondersteunt agentische AI-mogelijkheden. Deze infrastructuur stelt Air France-KLM in staat om AI-toepassingen met grote impact snel te identificeren en op schaal uit te rollen. Door de ontwikkelingscycli te versnellen, wist de luchtvaartgroep al tastbare resultaten te boeken in cruciale bedrijfsgebieden zoals grondoperaties, engineering & onderhoud en klantenservice.

Rob Knigge, country managing director van Accenture Nederland, merkt op: "Het is duidelijk dat technologie niet alleen helpt om efficiënter te werken, maar het geeft ook een duidelijk concurrentievoordeel. Deze samenwerking laat zien hoe een sterke digitale basis, die gebouwd is op de cloud, Air France-KLM wendbaarder en veerkrachtiger maakt. Met generatieve AI vereenvoudigen we processen, verbeteren we de klantervaring en creëren we directe meerwaarde."

Uitdagingen omzetten in praktische AI-oplossingen

Om voortdurende innovatie te stimuleren zetten Air France-KLM en Accenture een proces op dat werknemers helpt om uitdagingen om te zetten in praktische AI-oplossingen. Dit proces begint met het identificeren van een probleem, gevolgd door ontwerp, prototyping, testen en uiteindelijk opschaling van succesvolle ideeën. Tijdens de GenAI Days leerden teams de AI-fabriek-tools te gebruiken door middel van echte use cases, wat resulteerde in concrete ideeën om kosten te besparen en de omzet te laten groeien.

Isabelle Fraine, managing director van Google Cloud Frankrijk: "Deze samenwerking toont aan hoe Air France-KLM en Accenture de toekomst van de reisindustrie opnieuw durven vormgeven met generatieve AI. We zijn trots dat we hen daarbij ondersteunen en zetten onze cloud- en AI-expertise in om hun transformatie te versnellen, operationele processen te verbeteren en nieuwe, onderscheidende reizigerservaringen mogelijk te maken."

Julie Pozzi, hoofd data & AI bij Air France-KLM: "Het benutten van AI is meer dan technische innovatie: het is de drijvende kracht achter een fundamentele bedrijfstransformatie. Dankzij Accenture en Google Cloud zetten we generatieve AI in om de operationele basis van de luchtvaartindustrie opnieuw vorm te geven. Deze samenwerking stelt ons in staat om te anticiperen en te reageren op het evoluerende reislandschap, en een echt gepersonaliseerde en transformerende ervaring te bieden voor elke passagier en elke operatie."

MSP Show 18/06/2025 t/m 31/07/2025 BN + BW
Companial Dutch IT Awards 2025 BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!