Problemen bij La Poste door ransomware lijken grotendeels opgelost voor Kerst
De grote storing bij La Poste, die sinds maandag 22 december de online diensten van het bedrijf en dochteronderneming La Banque Postale trof, lijkt grotendeels te zijn opgelost. Dinsdagavond 23 december waren de websites van zowel La Poste als La Banque Postale weer bereikbaar, meldt Le Figaro. De aanval is opgeëist door de pro-Russische hackersgroep NoName, melden de Franse autoriteiten.
De storing is veroorzaakt door een distributed denial of service-aanval (DDoS), waarbij websites en applicaties worden overbelast met gerichte verzoeken, waardoor ze ontoegankelijk raken. Dinsdagochtend was de website van La Poste nog steeds niet bereikbaar, en ook de pakket- en postdistributie ondervond hinder.
Ook klanten van La Banque Postale getroffen
Klanten van La Banque Postale konden tijdelijk niet inloggen op hun online bankomgeving, maar betalingen met bankpas in winkels en overschrijvingen via WERO bleven mogelijk. Volgens het bedrijf konden online betalingen met SMS-verificatie gewoon worden uitgevoerd, en zijn er geen gevolgen voor klantgegevens. Banktransacties konden ook fysiek worden uitgevoerd in postkantoren, en geldopnames bij geldautomaten bleven mogelijk.
De aanval vond plaats in de drukke kerstperiode; La Poste verwerkt in de laatste twee maanden van het jaar zo'n 180 miljoen pakketten.